۱۰ مرداد ۱۳۸۹

غدیر خم



- ماجرای غدیر خم  چه بوده است؟

غدیر خم
غدیر خم

حضرت محمد در روز 18 ذی الحجه سال دهم هجری در حالیکه از سفر حج (حجه الوداع) به مدینه باز می گشت در محلی بنام غدیر خم  که گودال بزرگی است بین مکه  و مدینه به پیروانش دستور داد توقف کنند. پس از آنکه همراهانش که بین 70.000 تا 120.000 نفر بودند درغدیر خم توقف کردند.در غدیر خم  حضرت محمد  دستور داد جهازهای شتر ها را روی یکدیگر قرار دهند و سپس خود بالای آن رفت و به حضرت علی  دستور داد نزد او بایستد. آنگاه دست حضرت علی را بالا برد و گفت : "من کنت مولاء فهذا علی مولاه" یعنی : "هر کس که من مولای اویم علی مولای اوست"


- ماجرای سقیفه بنی ساعده  چه بوده است؟

سقیفه بنی ساعده  مکانی است که پس از مرگ حضرت محمد مسلمانان در زیر سقف آن جمع شدند و به انتخاب خلیفه پرداختند. در این جلسه ابوبکر بعنوان خلیفه برگزیده شد. تعداد مسلمانانی که از بیعت با ابوبکر خوداری کردند اقلیت انگشت شماری بودند و آن عده که راضی به خلافت حضرت علی  و حاضر به بیعت با او شدند فقط 7 نفر یا 10 نفر بودند. ( تاریخ یعقوبی . جلد 1 . صفحه 524)

غدیر خم
غدیر خم

- سوال اول :


- آیا در زبان عربی کلمه "مولا " به معنی " جانشین " است؟
خیر . کلمه " مولا " در زبان عرب به معنای " آقا " و " سرور " است . بنابراین جمله حضرت محمد در غدیر خم : من کنت مولا فهذا علی مولاه . ( هر کس من مولای اویم علی مولای اوست ) نمی تواند دلیلی بر جانشینی حضرت علی در غدیرخم باشد. اگر حضرت محمد قصد تعیین جانشینی حضرت علی را در غدیر خم داشت از واژه " نایب " به معنای "جانشین" استفاده می کرد.


- سوال دوم :


- چرا هیچیک از مسلمانان  و یاران حضرت محمد که در غدیر خم  حضور داشتند ( بین 70.000 تا 120.000 نفر) در سقیفه بنی ساعده  سخنی از حدیث "غدیر خم" بمیان نیاوردند، در حالیکه از واقعه "غدیر خم" تا مرگ حضرت محمد بیش از 3 ماه نگذشته بود؟


- سوال سوم :


به روایت  ابن هشام  : بهنگام مرگ حضرت محمد،عباس (عموی حضرت محمد) از حضرت علی  خواست که نزد حضرت محمد برود و درباره جانشین آینده وی،نظر خواهی کند،اما حضرت علی از این کار پرهیز کرد و گفت : « مرا با این سوال کاری نیست و اگر سید (حضرت محمد) ما را منعی کند یقین می باید دانست که هیچ کس بعد از وی چیزی به ما ندهد.» (سیرت رسول الله . جلد 2 . صفحه 1112)

غدیرخم


- اگر حضرت محمد ، حضرت علی را به جانشینی خود در غدیر خم انتخاب کرده بود دلیل این سوال چه بوده است؟چرا حضرت علی در پاسخ اشاره ای به ماجرای غدیر خم نکرد؟


- سوال چهارم :

حضرت محمد زمانی که در بستر مرگ بود، ابوبکر را به نیابت خود برای امامت نماز تعیین کرد و در حقیقت حق امامت را به ابوبکر واگذار کرد. (سیرت رسول الله . جلد 2 .صفحه 1106)

غدیر خم
غدیر خم

احترام حضرت محمد به ابوبکر آنچنان بود که گاهی خود پشت سر او نماز می گذاشت. (تاریخ طبری . جلد 4 . صفحه 1323)

- اگر براستی حضرت علی  به عنوان خلیفه آینده و جانشین حضرت محمد در غدیر خم انتخاب شده بود چرا حضرت محمد،زمانی که در بستر مرگ بود،وی را به امامت نماز منصوب نکرد؟


- سوال پنجم :


پس از بیعت حضرت علی  با ابوبکر ، او ابوبکر سه روز پیاپی از مردم خواست که اگر از بیعت خود ناراضی هستند می توانند بیعت خود را با او بر هم زنند. حضرت علی در مسجد از جای خود بلند شد و خطاب به ابوبکر گفت : « ما بیعت خود را با تو فسخ نخواهیم کرد،زیرا رسول خدا  ترا در کار دین و امامت بر ما ،در نماز مقدم داشت،پس کیست که بتواند ترا در اداره امور دنیای ما باز دارد و واپس اندازد. (تاریخ طبری . جلد 4 . صفحه 1336)

غدیر خم

- اگر حضرت علی  از جانب خدا در غدیر خم به خلافت انتخاب شده بود و خود را مستحق خلافت می دانست چرا این سخنان را بر زبان راند؟















نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
جن در قرآن و اسلام 
تناقضات قران
آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

۶۰ نظر:

  1. نامیرا۲.۷.۸۹

    سلام دوست عزیز. من خوب متوجه نشدم که شما با مطالبتون صحت قرآن رو زیر سوال بردین یا شیعه؟ البته خیلی هم وقت نکردم کامل بخونم. به وب من هم سربزنید حتما

    پاسخحذف
  2. شکاک۲.۷.۸۹

    والا مشکلات من با دین اسلام به حدی زیربنایی و اساسیه که مساله جانشین پیامبر اصلا اهمیتی نداره. چه فرقی می‌کنه که کی جانشین پیامبر بود؟ آخرش اینه که بخواییم تو چهار تا چیز کاملا ظاهری(مثل نحوه وضو گرفتن و چسبوندن دست‌ها به هم سر نماز و ...) تغییر بدیم.

    پاسخحذف
  3. پاسخ:
    سلام دوست خوبم
    باید عرض کنم با شما موافقم .مشکلات اساسی و زیر بنایی در دین اسلام الی ماشالله است!!(باختصار در پست های قبلی در مورد ان صحبت کردیم) اساسا باید گفت اختراع مذهب شیعه از آغاز برای مخالفت و از بین بردن دین اسلام پایه گذاری شده است.این مطلب در پست پیدایش شعوبیه مطرح شده است و در پست بعدی به دوران صفویه و اغاز شیعه گری بصورت رسمی اشاره خواهیم کرد.
    در مورد اختلافاتی که بین شیعه و سنی است هم می توان به مطالب زیر اشاره کرد:
    ۱- اجرای اصول و احکام قرآن
    ۲- اصول دین
    ۳- حدیث
    ۴- اصول فقه
    ۵- خمس و زکات
    ۶- ازدواج متعه (صیغه)
    ۷- تقیه (دروغ شرعی)
    ۸- اجتهاد
    ۹- مرجع تقلید
    ۱۰- دعا
    ۱۱- زیارت ائمه
    ۱۲- روضه خوانی و تعزیه
    ۱۳- تاویل (تفسیر)
    ۱۴- آداب نماز و روزه و حج
    ۱۵- جانشینی حضرت محمد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۲۰.۶.۹۳

      تو هم مي توني بخوري (گي)

      حذف
  4. بهزاد جون۲.۷.۸۹

    سلام آرش خان....حضرت علی علیه السلام بزرگ مظلوم عالم است ایشان سالهای دراز برای مصلحت امت رسول عزیز اسلام سکوت کرد سکوتی که دل سنگ را به درد میاورد...نمی دانم که چرا چنین سوالات مبهم و شک برانگیزی طرح کرده اید!؟اما جواب بنده۱.مولا یعنی صاحب امر یعنی مصلح کاردان۲.همانطور که امروزه میلیونها مسلمان وجود دارد که آبروی هرچه انسان را برده اند۳.آری زسول خدا از سیرت پلید امت بعد از خود خبر داشت۴.برای همه روشن است که نزدیکترین افراد به رسول خدا پسر عموی ایشان علی بن ابی طالب است۵.براستی که تقیه از ایمان است و علی سرور اهل ایمان....والسلام

    پاسخحذف
  5. بهزاد۲.۷.۸۹

    سلام آرش به تو و امثال تو حق میدم چراکه امروزه خیلیها هستند که به اسم شیعه هزاری بدعت و سنت مندرآوردی به وجود میاورند اینها شیعه نیستند و از هر انسانی از رسول خدا دورترند اینها علی را نمی شناسند اینها علمایی جاهل و نادانند که به راس حکومت آمدند و آبروی شیعه را میبرند و شیعه را بدنام میکنند به نظر شما شیعه بودن جز پیروی کردن از قرآنه!؟...........اما شما دیگه خیلی زیاده روی میکنید به خدا بده.........اما بعد به نظر من اگه بخواهید شیعه واقعی رو پیدا کنید باید بین انسانهای مستضعف و ضد حکومت منحوس ریاکار جمهوری اسلامی بگردید.....سلام بر غربت سلام بر قرآن........در حدیث آمده که از علایم آخرالزمان این است که قرآن خوار میشود و مردم ناسخ و منسوخ قرآن را فراموش میکنند آری امام زمان قرآن ناطق باید بیاید و پرده از اسرار قرآن کنار زند و غبار اندوه را از این کتاب که بدون شک تصدیق کننده کتب امتهای پیشین است بزداید اللهم عجل لولییک الفرج.......کار به کجا رسیده که بنده با عقل ناقصش در مقابل خالق عقل قد علم میکند و آیات ژرف قرآن را با علم اندکش میسنجد و تفسیر میکند........اگر به دیده ی عقل بنگرید می بینید که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد........در ثانی از اساتید خود مثل آقای ایشتین یاد بگیر و قرآن و تصدیق کن با دلت.....بعدشم خدایی آیا تا به حال فکر کردی به خودت فارغ از همه ی این دنیای گذران و علم و پیشرفت فناپذیرش که چقدر به خدا احتیاج داری بگو ببینم که پدران و پدران تو آیا عمر جاودانه کردند آیا تو و ما روزی نخواهیم مرد آیا میدانی که او خدا که خالق جهانیان است روزی آنچنان عظمتش را نشان خواهد داد که همه مات و مبهوت و مست میشوند و می بینند که چقدر زیان کردند آنهایی که نسیبشان را از قرآن تکذیب آن کردند آیا تعقل نکنیم که روزی همه ی این علوم و فنون از بین خواهد رفت و میفهمیم که چقدر در مقابل او نادانیم..........میدونم سرتونو به درد آوردم منو ببخشید امید است بیشتر تعقل کنیم ان شاالله......عزیزان بدرستی که نسیم ظهور منجی عالم بشریت تمام فضا را پر کرده و دل محزون مستضعفان را پر از امید کرده پس با هم منتظر کسی باشیم که باقیمانده علم را کامل میکند و با ظالمان و ریاکاران مبارزه می کند....والسلام

    پاسخحذف
  6. شهاب صحرایی۲.۷.۸۹

    با سلام.باید عرض کنم موارد تاریخی که ذکر کردید از نظر شیعه قابل قبول نیست و شیعیان دلایل تاریخی خود را دارند.مثلا به کتاب سلیم مراجعه کنید تا ماهیت کودتای سقیفه و بازگشت جاهلیت عرب بر حاکمیت را درک کنید.

    پاسخحذف
  7. ناشناس۲.۷.۸۹

    حالا فهمیدم...
    شما سنی هستی...به همین خاطر هم تمام اخبارت از کتاب تاریخ طبری ست
    هیچ کدوم از این اخبار برای ما قابل قبول نیست
    این مطالبی هم که می نویسی فقط به درد تو و امثال خودت می خوره
    کسی که ایمانش واقعی هست ذره ای از یقینش با خوندن مهملات وبلاگ تو کم نمیشه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۱۰.۱۱.۹۲

      تو انقدر عقب افتاده ای و تنگ نظر که به نویسنده مگی سنی آخه من به شما ها چی بگم سنی پیغمبرو قرآن قبول نداره یه سری بزن به پستای قبلیش
      ببین حالا میشه فهمید که آدم های مثل شما که نه رو دین خودشون تحقیق کردن نه دیگر ادیان
      حالا من این حرفا رو میزنم به منم بگو سنی!!!!
      دین من خرده منه
      موفق باشید

      حذف
    2. ناشناس۱۴.۵.۹۹

      جسارتا ببخشید ولی شما خرد هم نداری چون اکتفا کردی به چند چند پاراگراف یک شخص و چند تا پست که حتی از ظاهرش هم میشه فهمید چقدر آب دوغ خیاریه و اسناد با علت محکم و با پشتوانه صادر نشده...چند تا کتاب موافق و مخالف خونده بشه انشالله به خرد اصلی میرسیم...

      حذف
  8. حمیدرضا۲.۷.۸۹

    سلام. اولا تو بگو چند نفر در سقیفه بنی ساعده چند نفر تصمیم می گرفتن مگه جز این بود که چند نفر منافق که در زمان زندگی پیامبر هم کارشکنی می کردن با ابوبکر که لعنت خدا و رسولش بر او باد و عمر که پسترین و شریرترین افراد بود و از اول هم منتظر این فرصت بود این کار رو نکردن در حالی که رسول خدا زنده بود و هنوز حیات داشت و هنوز از جانب خدا خلیفه الله و مولا مسلمانان بود. در ضمن اون وقت هنوز اعراب رای فقط برای روسای قبایل شون بود که حتا حق اظهار نظر ساده رو نداشتن چه برسه به مخالفت با تصمیم نا حق اونها...در ضمن خوبه تو می گی که معنی مولا در عربی یعنی آقا و سرور. نمی دونم در قاموس شما سرور و آقا یعنی چی؟ اما اگه یادت باشه پیامبر روز اول که دعوتش رو اشکارا بین فامیلش کرد علنا گفت که علی (ع) وصی و جانشین ایشان بعد از خودشونه. و این رو بارها تکرار کرد... راستی بهتره تو توبه کنی چون به پیامبر خدا افترا بستی که پشت سر کسی مثل ابوبکر لعین نماز خوندن واقعا تو یه لحظه فکر نکردی یه پیامبر چطوری می تونی پشت سر کسی که بت پرست بوده و جلوی بتها سجده کرده نماز بخونه اون هم کسی که وحی الهی بر اون نازل میشد بیاد پشت سر فردی مثل اون نماز بخونه... در ضمن اگه تاریخ طبری معلون رو قبول داری باید قبول کنی که همون حرفی رو که سلمان رشدی درباره رسیدن وحی پیامبر نسبت داده بود چون اولین بار این نسبت رو در تاریخ طبری امده...

    پاسخحذف
  9. دفترشناخت۲.۷.۸۹

    شیعیان همین اند دیگه همه چیزو به نفع خودشون مصا دره میکنن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۱۴.۵.۹۹

      اتفاقا بر عکس ...یکی از اصلی ترین و محکمترین ایرادی که شیعیان به مذاهب دیگه دارن بدعت و مصادره ی به ناحق، حق رسول الله ص است که دست نابلدی افتاد که نتیجه اش شد حرام دونستن حجی که واجب الهیه و کلی حلال و حروم کردنای دیگه که مورخین بی دین اون زمان هم که در حکومتای اسلامی زندگی میکردنهم حتی نوشتن چه برسه به کتب اهل سنت عزیز و تشیع

      حذف
  10. سمیه۲.۷.۸۹

    تا به حال چند بار به وبلاگتون سر زدم و مطالبتون رو خوندم .همیشه این سوال برام پیش آمده که از نوشتن این مطالب چه هدفی دارید؟؟؟ چه فایده ای برای شما داره که بقیه مثلا با شبهات دین اسلام آشنا بشن و یا بدونند که حکومت حق حضرت علی (ع)بوده یا نه ؟؟؟اونهایی که میان تبلیغ دین میکنن میگن که برای ثوابش است که زحمت میکشند تا به طریقی بقیه رو به سمت دین هدایت کنند وبه خاطر آخرتشونه ولی شما چی ؟ تا اونجایی که از نوشته هاتون متوجه شدم به خدا وقرآن وقیامت اعتقادی ندارید .پس برای چی اینهارو مینویسید ؟؟؟؟مثلا گروهی با خوندن نوشته های شما از دینشون برگردند چه خیری برای شما داره ؟؟؟ دوست دارم دلیلتون رو بدونم .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۱۰.۱۱.۹۲

      ببین ما مثل شما مسلمونا نیستم که کاری رو بخاطره سودش انجام بدیم مثل شما که نیستیم که دینو بخاطره حوری 140 کیلومتری قبول کنیم
      فقط برای روشنگری که این دینی که انقدر سنگشو به سینه میزنید چه جور دینیه
      راستی دوست از این باید بگم که اگه دین اسلام شماهم مثل ادیان دیگه دست از حکومت کردن بر میداشت ماهم بهش کاری نداشتیم و نقدش نمی کردیم
      احمد کسروی اون زمان (قبل انقلاب) میگفت "که ما یه حکومت به آخوندا بدهکاریم" کسی نمیفهمید کسروی چی میگه حالا به نعمت این حکومت جمهوری اسلامی رفتیم بگردیم ببینم این اسلام چهجور دینه اگه جمهوری اسلامی نبود کسی نمیرفت دنبالش
      حالا الان شما میگید این اسلام ناب محمدی رو اجرا نکردن.منم با شما هم نظرم چون اسلام.ناب محمدی صد درجه از این بدتره این پیشرفت علمی وسازمان های حقوق بشر باعث شدن که کمی انسانی تر بشه این دین
      ای کاش کمی فکر کنیم
      موفق باشید

      حذف
    2. ناشناس۱۴.۵.۹۹

      مشکل اینجاست که با تحقیق و تعقل نکردن به اسلام ناب رسیدی ...همین علمی که شما میگی ، خود دانشمند بی دینش میگه از قران و تورات و انجیل وام گرفتم و فهمیدم و تلنگر خوردم که فلان ماده وجود داره فلان جاذبه وجود داره و رفتم دنبالش و خیلی چیزارو کشف کردم ...بله اگه شناخت انقدر راحت باشه که یه گاوم اگه بفهمه چقدر گاوه آدم میشه

      حذف
  11. رویا۲.۷.۸۹

    دوست عزیز ممنون از اینکه مثل تمام مردم دیگه کشورمان کورکورانه زندگی نمی کنید
    فقط همینو میتونم بگم و آفرین بگم

    پاسخحذف
  12. ناشناس۲.۷.۸۹

    واقعا مسخره است!که پیامبر (ص) آنهمه جمعیت را در آفتاب سوزان به این طرف و آن طرف بکشاند و همه هم به غدیر و واقعه آن اشاره کنند بعد حضرت بفرمایند :ایشان دوست من است و ولا غیر
    ثانیا نصح صریح قرآن و هر کله خر نخورده این است :
    هیچ قومی را تغییری نخواهند کرد مگر خودشان بخواهند و...الخ

    پاسخحذف
  13. شکاک۲.۷.۸۹

    راستش کلا به نظر می‌رسه شیعه می‌خواسته در امور ظاهری حتما متفاوت از اهل سنت باشه. مثلا در نماز شیعیان دستها نباید با هم تماس داشته باشه و اگه داشته باشه نماز باطله!!! هر طور که فکر کنی این قضیه فقط می‌تونه برای ایجاد تفاوت باشه. فکر می‌کنم دلیل متفاوت بودن اذان شیعیان هم چنین چیزی باشه. ضمن این که می‌خواستند ولایت علی رو هم در اذان بگنجونند و اهمیتش رو هم ردیف با اهمیت یگانگی خدا و پیامبری حضرت محمد جلوه بدهند.
    ضمنا در شیعه چیزی به اسم «اقامه» وجود داره که خیلی شبیه به اذان زمان حضرت محمده و فقط «اشهد ان علیا ولی الله» بهش اضافه شده.

    پاسخحذف
  14. م. تفرشی۲.۷.۸۹

    شهادت به ولایت حضرت على (ع) «اشهد ان علیاً ولى اللَّه» هیچ گاه جزء اذان نبوده است. فقها نیز در کتاب‏هاى فقهى خود، یادآور شده‏اند که نبایستى کسى این شهادت را به نیتِ جزء اذان بگوید. ولى مستحب است که انسان به دنبال شهادت به رسالت پیامبر (ص) این شهادت را نیز ذکر کند و آن را جزء اذان به حساب نیاورد.

    حضرت آیت‏الله‏سید اسماعیل مرعشى در کتاب اهمیت اذان واقامه و سومین شهادت، دو حدیث را از کتاب «السلافة فى امر الخلافة» که اثر محقق و دانشمند بزرگ اهل سنت شیخ عبدالله مراغى مصرى است نقل مى‏کند و از این دو حدیث برمى‏آید که شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است.
    1- سلمان فارسى در عصر پیامبر در اذان و اقامه بعد از گواهى به یکتایى خدا و رسالت پیامبر (ص) به ولایت امیرمؤمنان على (ع) نیز شهادت مى‏داد. یکى از اصحاب به محضر رسول خدا (ص) رسید و عرض کرد: «اى رسول خدا، امروز موضوعى را شنیدم که قبلاً نشنیده بودم. پیامبر فرمود: آن موضوع چیست؟ او عرض کرد: سلمان اذان مى‏گفت. شنیدم او بعد از گواهى به یکتایى خدا و رسالت پیامبر (شهادتین) به ولایت على (ع) گواهى داد (این ماجرا بعد از حجةالوداع پس از ماجراى غدیر رخ داد). پیامبر فرمود: سمعتم خیراً چیز خوبى شنیده‏اید.
    2- نیز در مورد ابوذر غفارى روایت شده، یکى از اصحاب نزد پیامبر (ص) آمد و عرض کرد: اى رسول خدا ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پیامبر (ص) به ولایت على شهادت مى‏دهد و مى‏گوید: اشهد ان علیاً ولى الله پیامبر فرمود: کذلک اَوَنسیتم قولى فى غدیر خم من کنت مولاه فعلى مولاه فمن ینکث فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ‏
    همین‏گونه است. مگر سخن مرا در غدیر خم فراموش کرده‏اید که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس على (ع) رهبر او است. هر کس پیمان را بشکند قطعاً به خودش آسیب رسانده است.
    در هر حال على (ع) به حکم آیه إِنَّما وَلِیُّکُمُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ.،(1) از اولیاء الهى بر مسلمین است، شهادت دادن بر ولاء على به حکم آیه، بدون آن که آن را جزء اذان بدانیم کارى است محبوب.
    پى‏نوشت‏
    (1) (مائده، آیه 55)

    پاسخحذف
  15. فرزین۲.۷.۸۹

    تا از گناهان دست نکشید و به سوی خدا باز نگردید و مانند بچه های کوچک نشوید هرگز نخواهید توانست وارد ملکوت خدا گردید پس هر که خود را مانند بچه کوچک فروتن سازد در ملکوت خداوند بزرگترین خواهد بود و هرکه به خاطر من خدمتی به این بچه ها بکند در واقع به من خدمت کرده است کسی که به ضد ما نیست با ما است ولی اگر کسی باعث شود یکی از این بچه های کوچک که به من ایمان دارند ایمان خود را از دست بدهند بهتر است آن شخص سنگ آسیابی به گردن خود ببندد و خود را به قعر دریا بیندازد. هیچگاه این بچه های کوچک را تحقیر نکنید چون آنها در آسمان فرشتگانی دارند که همیشه در پیشگاه پدر آسمانی من حاضر می شوند من آمده ام تا گمراهان را نجات بخشم.
    وای به حال این دنیا که باعث می شود مردم ایمانشان را از دست بدهند البته وسوسه همیشه وجود دارد ولی وای به حال کسی که مردم را وسوسه کند پس اگر دست یا پای تو تو را به گناه بکشاند قطعش کن . دور بینداز بهتر است بدون دست و پا وارد بهشت شوی تا اینکه با دست و پا به جهنم بروی .
    (انجیل متی )
    بعد از مدتها به تو سر زدم ولی تو دست برنداشتی البته شاید سخنان مسیحم نفهمی چون تو فقط به ظاهر نگاه می کنی و و وقتی به ظاهر نگاه کنی جز ظاهر درک نمی کنی تازه تو ظاهرم نمی فهمی فقط نگاه می کنی . دلم برای تو می سوزه .خیلی برات جالبه که مردم عامی مثل خود منو مخاطب کردی خیلی نادانتر از اونی هستی که فکر می کردم. می دونی وسوسه کردن یعنی چه . حالا بشین درباره وسوسه کردن برای من فلسفه بباف .

    پاسخحذف
  16. یک ایرانی۲.۷.۸۹

    دین اسلام یکی از پست ترین دین ها و مسلک هاست
    این دیگر نیازی به بازبینی شیعه ندارد !!!

    وسلام

    پاسخحذف
  17. این بدعت گذاری نیست .
    این سخنان هیچ مدرک و پایه ی علمی نداره .
    در روز غدیر حضرت محمد (ص) دست علی را بلند کرده و امامت او را به رسمیت می شناسد .

    پاسخحذف
  18. جوینده۲.۷.۸۹

    درود فراوان بر شما،

    وبلاگت را خیلی پسندیدم. سبک کارت را میگویم.

    مطالبت هم خوب و مفیدند؛ خسته نباشی.

    من به شما، در وبلاگم (پژوهشهای یک مسیحی)، لینک دادم.

    کامیاب، درستکار، و بدرود باشی.

    پاسخحذف
  19. محسن۲.۷.۸۹

    عزیز دلم
    شیعه بیان گواهی به حضرت علی را واجب نمی داند و اذان را بدون اشهد ان علی ولی الله درست تلقی می کند ؛می توانید به کتابهای توضیح المسائل بخش نماز مراجعه کنید؛
    نکته دوم این که شما منابع فرمایش خود را ذکر نکرده اید
    سوم آن که در زمان پیامبر اسلام نیز اقامه از اذان جدا بوده است

    پاسخحذف
  20. طلبه ی امروزی۲.۷.۸۹

    سلام
    جالبه ! حرفاتون قشنگ نشون میده که از برادران اهل سنت هستین!
    ولی! در برخی موارد برای جلب مشتری بیشتر عرق ملی گراییتون هم تاثیر گزار بوده....
    و جالب تر ازهمه این که شمارنده و آمار گیر وبلاگتون رو به همراه سایر امکانات ضروری برای آشنایی بیشتر با وبتون برای خواننده هم حذفشون کردین!
    اگه ناراحت نمیشین باید بگم: مطلبتون سراپا نقص و اشتباهه!
    چیزهایی گفتین که اصلا سندیت و اعتبار تاریخی ندارند! یه سری کتاب هایی رو هم برای رد گم کنی اسم بردین درحالی که توی این کتابها این چنین چیزی ذکر نشده...شایدم عربی بلد نیستین و نتونستین درست ترجمه کنین!
    اگه از نقدهام ناراحت نمیشین و گوش شنوا دارین حاضرم نوشته هاتون رو نقد کنم به شرط اینکه عقب نکشی و بیای جواب بدی!

    پاسخحذف
  21. مجتبی۲.۷.۸۹

    سلام به برادر مسلمان(شیعه یا سنی)
    اولا دوست خوبم، طرح این مسائل در زمانی که تمام کفر بر علیه مسلمانان متحد شده اند درست نیست. آنها در کفر خود متحدند و ما در ایمان خود متفرق!
    به من بگویید که اکنون پرچمدار اسلام در جهان چه کشوریست؟ آیا جز ایران شیعه ست؟ چرا برادران اهل تسنن اختلافات را کنار نمی گذراند و دست از دشمنی با شیعیان که دوست و برادر آنها هستند بر نمی دارند. چرا زیر پرچم اسلام، متحد نمی شوند؟
    -------------------
    اما در مورد مسئله ای که طرح کردید باید بگویم در زمان خلیفه اول یا دوم بود که بنا به دستور خلیفه عبارت حی علی خیر العمل، از اذان حذف شد، چون به نظر خلیفه، آنزمان بهترین عمل جهاد بود و نه نماز. عبارت اشهد ان علیا ولی الله هم مستحب است و واجب نیست.
    -------------------
    درباره عکس لوگوتان هم باید بگویم جالب نیست. چون دو جه افراط و تفریط را نشان می دهد.
    -------------------
    مطالب درباره فلسفه غرب هم که نوشتید جالب بود، البته فرصت نشد کامل بخوانم.
    ------------------
    به امید بهورزی شما
    والسلم من اتبع الهدی

    پاسخحذف
  22. من فکر میکنم که شما توریسین یکی ازگروه های چپ هستی

    پاسخحذف
  23. بیخدا۲.۷.۸۹

    درود
    جواب سؤال آخر صفحه رو شما میتونید با پیدا کردن مبدا شیه پیدا کنید یعنی کسی که شیه و البته دلیل پیدایش اون رو بنیان گذشت. (شیخ صفی الدین اردبیلی )
    یک جمله یادم اومد که حیفم اومد نگام برای اون دست آقایون با اون کامنت های قشنگشون فقط یادم نمیاد این جمله از کی هستش "خدا چیزی نیست جز ترس انسان از طبیعت"
    لطفا برای اطلاعات بیشتر کتاب "پندار خدا" نوشته "ریچارد داوکینز" که بصورت PDF میشود دانلود کرد رو مطالعه کنید. (البته شک دارم سواد دوستان تند رو برسه) که البته در این کتاب بیشتر مشکلات مشابه در دین مسیح ذکر شد. از همین نویسنده فیلم هایی هم هست که اگر بتوانید پیدا کنید میتوانند بسیار مفید باشند.
    بیخدا

    پاسخحذف
  24. ناشناس۴.۹.۸۹

    اگر شما نقد قران میکنید پس به غدیر خم چه کار دارید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!به امام زمان چه کار دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
    نگو شما شیعه هارو هدف گرفتید

    پاسخحذف
  25. یدالله اصغری۲۴.۹.۸۹

    ماجرای غدیر خم با تفاوت‌هایی در کتب حدیث و تاریخ مسلمانان روایت شده ‌است. به طوری که برخی از بخش‌های غدیر خم متواتر و قطعی است و برخی از بخش‌های غدیر خم چندان معتبر و مورد اتفاق نیست. در میان بزرگان و محدثین اهل سنت و به دنبال دقت آنان بر روی راویان و طرق متفاوت نقل حدیث غدیر، اندیشمندان بسیاری، حدیث غدیر را حدیثی حسن و عده کثیری روایت غدیر را روایتی صحیح دانسته‌اند و حتی در نزد عده‌ای از بزرگ‌ترین صاحبنظران اهل تسنن، با توجه به شمار فراوان راویان و طرق متعدد نقل حدیث، که روایت غدیر دارد، آنرا حدیثی متواتر ذکر نموده‌اند، که شکی در صحت آن نیست. همچنان ابن رستمی طبری از متکلمین امامیه در کتاب «الولاية في طرق الحديث غدير» که استقلا در حدیث غدیر نوشته و آنرا از ۷۵ طرق روایت نموده‌است. همچنین حافظ ابوالعباس احمد بن محمد بن سعید بن عبدالحمن الکوفی معروف به ابن عقده در کتاب «جمع طرق حدیث غدیر» این حدیث را با بیش از ۱۰۰ طریق از صحابه پیامبر نقل کرده‌است. همچنین شمس الدین محمد ذهبی، عالم اهل سنت، رساله جداگانه‌ای درخصوص طرق متعدد حدیث «رسالة طرق حديث من كنت مولاه فهذا علي مولاه» نگاشته‌است. همچنین عموم دانشمندان شیعه روایت ماجرای غدیر را متواتر می‌دانند

    پاسخحذف
  26. ناشناس۲۴.۲.۹۰

    سلام دوستان عزیز ..... ان شا ا... از فتنه ها و دسیسه ها در حضر باشید .... این دوست ما از کتب اهل سنت برداشته است ..... ما پارسی هستیم و باهوش و با عقل تصمیم می گیریم و هر کس من را احمق بداند خودش است من با این صحبت ها این حرف های فتنه الود این اقا رو کذب می دانم
    1- در دین اسلام همه با همه برادر و یکسان می باشند .... بقول علامه کجا فردی 120 هزار ادم رو در هوای سوزان جمع می کند و برادری که در خون هر مسلمانی است را بگوید برادر من است !!!

    2- اولا اون محل محلی بود که حدود 100 نفر فقط می توانستند جمع شوند و اگر قرار بود از دموکراسی قائل شوند و بگذارند مردم تصمیم بگیرند پس خود این مشکل دارد گفتید تعداد محدود اولا امام علی در حال کفن و دفن پیامبر اعظم بود ولی عده ای خودخواه به فکر کسب مقام ... و از یاران محد رسول ا... با ابوکر بیعت نکردند ... کسانی که اسمشان در هه جا می درخشد .

    3- حضرت علی اتفاقا کسانی که می گویند حرفی نزدند در خطبه شقیشقیه و حضرت فاطه نیز در خطباتی در مورد امامت خود سخن گفتند .

    4- کدام مومنی جلو بر پیامبر خدا می ایستد احمق .... حتی شما ظلم دارید بر ابوبکر می کنید ...

    5- اتفاقا پیامبر در هنگام موت دستور داد که کاغذ و قلمی بیارید که ابوبکر نگذاشت ... و همین باعث نگرانی انصار شده بود .

    پاسخحذف
  27. ناشناس۱۰.۳.۹۰

    این مطلبتون هم مثل دیگرمطالبتون دروغ وبی اساس است.امیدوارم بین برادران شبعه وسنی با اینکاراتون هیچ اختلافی نیوفته.

    پاسخحذف
  28. با نمک۱۰.۳.۹۰

    شما نگران اختلاف با سنی ها نباش که اهل سنت شما شیعیان رو اصلا ادم حساب نمی کنند و به شما گدایان که از ضعیف ترین و نا اگاه ترین افراد در بین مسلمان در تمام دوران تاریخ اسلام هستید لقب رافضی دادند که یعنی کسانی که از دین دور شده اند.
    "وقتی اسب ها رو نعل می کردند مورچه ها هم پاهاشون بلند کردند ..." که حکایت شیعه ها است زیرا که کلا در جهان حدود 1 میلیارد مسلمان وجود داره که ار این جمعیت تنها و تنها حدود 50 میلیون نفر ان شیعه هستند!!!!
    حالا این جمعیت در حد ...ز , نگران اختلاف با دیگرانند, نمی دونم ایا شیعیان هم مانند رهبرانشان خامنه ای و احمدی نژاد از مواد روان کردان استفاده می کنند که اینگونه دچار توهم هستند؟؟؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من موضوع رو زیادخوب نفهمیدم؟!!!
      الان به نظر شما سنی ها اسب هستند؟ شیعه ها مورچه؟
      بعد از این یک میلیاردی که می فرماین مسلمان اند والبته بیشترشون سنی افتخاری داره؟
      فعلا که تعداد مسیحی ها حدود 3 میلیاردی میشن که با دیدگاه شما با زرافه ای چیزی باشن
      از طرف دیگه همه این یه میلیارد هم دارن عین
      احمقا تولیدات بنجل همون مسیحیها رو استفاده میکنن نمونش همون کامپیوتر که جلوت بود حالا خوشت میاد اونا تو رو ادم حساب نکنن
      البته اونایی که شخصیت دارن حساب میکنن ناراحت نباش البته تعدادشون زیاد نیست بقیه امثال شما رو تروریست میدونن
      راستی یه بچه شیعه هم که کامنت تو رو خونده بود خیلی ناراحت شد میخواست بیاد التماس کنه تا ادمش حساب کنی تا کشور اون هم مثله بقیه کشور های مسلمان سنی دیگه پیشرفته بشه
      هر وقت وقت داشتین بگین بگم میاد بیشتون

      حذف
    2. ناشناس۶.۱۲.۹۱

      من مخالف اسلام هستم ولی وختی میبینم که یه سنی که از عقب افتاده ترین ادمهاست میاد نطر میده به حال شیعه ها افسوس میخورم.
      بهتره اهل سنت اول برن طریقه شستن خودشون رو در توالت یاد بگیرن بعد که بوشون رفت باین حرف بزنن

      حذف
  29. ناشناس۲۱.۴.۹۰

    برای بعضی ها متاسفم ولی من ودوستانم فقط درصددآگاهی دادن هستیم
    انیشتین میگه:
    من خدایی را که به من عقل و چشم و گوش و دهان داده و میگوید از آنها استفاده ای نکن را نمیتوانم قبول کنم .

    پاسخحذف
  30. ناشناس۸.۵.۹۰

    سلام
    آفرین بر شما به خاطر شجاعتت
    مطالبی که آوردی را من هم در تواریخ مختلف خوانده ام. اما شخصا به اینها اعتمادی ندارم و اهمیتی هم برام نداره.
    اما با این تاریکی فراگیر جهل، فعلا امیدی به رهایی نمی بینم!
    پیروز باشید!

    پاسخحذف
  31. ناشناس۱۷.۵.۹۰

    سلام( جون خدا میگه زمانیکه به جهال و نادانها رسیدید سلام کنید)
    آخه من نمی دونم این بدبخت بیچاره از شیعه چی میخواد؟
    ایشان مثل اینکه کتابهایی مانند کنزالعمال و مناقب آل ابی طالب و شواهد التنزیل و سایر کتب خود را ندیده اند و الا اینگونه حرف نمی زدند
    در اخیر دعا می کنیم خدا همه مریضان روحی(امثال این مردک) را شفا دهد

    پاسخحذف
  32. مجید۲۴.۷.۹۰

    .... سنی که روز حشر شفیعش عمر بود !!! کوری عصاکش کور دگر بود !!!

    پاسخحذف
  33. ناشناس۲.۸.۹۰

    فدای منابع ات....میخوای به غیر از طبری از کتابهای صحیح هم منبع بیار...اخه عزیز این منابعی که میذاری زیر حرفهات نصفش که الکیه نصفه دیگشم از کتاب های دشمنان شیعه هست... فقط میتونم بگم من پیرو علی ای هستم که توی جلسه ای که بعد از مردن عمر بهش پیشنهاد خلافت شد ولی به سه شرط پیروی از احکام قران.سنت پیغمبر.و ادامه دادن راه دو خلیفه پیشین...شرط سوم را قبول نکرد و عثمان بعد از علی(ع)هر سه شرط را قبول کرد و خلیفه شد.بعد از اون جلسه بعضی از افراد به علی(ع)گفتند چرا سه شرط را قبول نکردی بعد از این که خلیفه میشدی کار خودتو انجام میدادی...حضرت علی(ع) فرمود.وای بر شما که مرا برای رسیدن به حکومت راه دروغ را نشانم میدهید...وای بر علی اگر اینچنین حکومتی را بپذیرد...

    پاسخحذف
  34. روشن فکر دانا۹.۸.۹۰

    این اسلام و قرآن و دین و محمد و علی ارزش بحث کردن ندارند! ابله هستن آن کسانی که به این خزعبلات احمقانه اعتقاد دارند!

    پاسخحذف
  35. ناشناس۲۷.۸.۹۰

    تو جواب مدیر سایت و اونایی که موافق این سایت هستند فقط همین یک سوره قرآن بس: ( سوره کافرون)

    پاسخحذف
  36. یه کرد آواره از مملکت خود۱۴.۹.۹۰

    اخه ما هیچ مشکلی نداریم که هی داریم اسخونهای این گوربه گور شده های عرب رو سالهاست تو سر و کله هم میکوبیم؟ آخه الان مشکل ما اینه که چرا علی امام اول نشد،چرا حسین و در کربلا سر بریدند؟
    مشکل ما اینه که من سنیم تو شیعه یی؟
    بعد میایم دم از تمدن چند هزار ساله میزنیم،
    بابا بیایم به حال خودمون یه زره تاسف بخوریم، آخه ما کجایم؟
    دنیا داره کجا میره؟
    سر مملکتمون چی داره میاد؟
    با همین دین و مذهب لعنتی سالهاست مارو از هم دور کردن، دشمن هم کردن،سرزمینمون و غارت کردن،دلمون واسه خودمون نمیسوزه واسه عربا میسوزه.
    ما دیگه چه جور بدبختایی هستیم؟

    پاسخحذف
  37. ناشناس۱۸.۵.۹۱

    مشکل ایران از اسلامه از اعتقادات و تعصبات کورکورانه همه این حقایق باید روشن بشه تا قداست آنها از بین بره و اخوندا دیگه نتونند از اعتقادات مردم به نفع خودشون استفاده کنن

    پاسخحذف
  38. ناشناس۴.۸.۹۱

    خطبه غدیر خم که همین یک جمله نیست!این خطبه را در کتاب الغدیر علامه امیی به صورت کامل و با تشریح جزئیات می توانید بخوانید آنگاه قضاوت کنید!
    پیامبر در این خطبه نه تنهابه جانشینی حضرت علی بلکه به سایر ائمه که از نسل حضرت علی هستنداشاره فرمودند و جای هیچ شک وشبهه ای در حقانیت تشیع باقی نگذاشتند.ضمنا در مورد حضرت علی به صراحت عنوان خلیفه و جانشین و برتر از آن ولایت را به کار بردند و حتی مثالی زدند که جای هیچگونه عذر و بهانه ای برای کسی باقی نمی ماند جز جاهلان و منافقان:ایشان جانشینی حضرت علی رانسبت به خودهمانند جانشینی هارون نسبت به موسی بیان فرمودند
    جهت کسب اطلاغات کامل تر به این لینک مراجعه فرمایید
    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=81057

    پاسخحذف
  39. ناشناس۱۱.۸.۹۲

    دیوانه ای بنام اکبر در دیوانه خانه ای که من در آنجا دکتر وظیفه بودم بر روی زمین نشسته بود و ادای رانندگان را در میاورد و چند دیوانه بعنوان مسافر در پشت او روی زمین نشسته بودند. به او نزدیک شدم و پرسیدم اکبر چه می کنی؟ گفت اتوبوس میبرم. ما معمولاَ سر به سر مریض نمی گذاریم ولی به او گفتم اکبر اتوبوسی در کار نیست. گفت هست، تو نمی بینی. مسافران همه اعتراض کردند. یکی گفت، او اتوبوس را او شسته است. دیگری گفت شیشه های اتوبوس را او تمیز کرده است. سومی گفت، در اتوبوس او گازوئیل ریخته است. و چهارمی گفت: بابا اکبر بزن بریم. دیرمان شد، این آقای دکتر دیوانه است.

    پاسخحذف
  40. ناشناس۱۳.۱۲.۹۲

    آرش عجقم بوس بوس :-*

    پاسخحذف
  41. ناشناس۱۲.۸.۹۳

    من به لحاظ منطقی فکر نمیکنم ابوبکر گرینه جانشینی پیامبر بوده باشه، آخه چطور ممکنه یک پیرمردی با نزدیک 80 سال سن که حدود 10 - 15 سالی هم از حضرت محمد بزرگ تره و بقول امروزی ها پاش لب گوره مناسب جانشینی امت اسلام باشه؟ دیدید که 18 ماه بعد از فوت پیامبرم مرد!!!حالا ممکنه یه مشت کسخول به اسم خبرگان اون زمان بهش رای هم داده باشن اما درکل من اینو یه انتخاب بو دار می بینم....ضمناً من نه شیعه ام نه سنی ولی خدا وکیلی تابلوست که شما وهابی هستید پس انقدر این بی دین های بیچاره رو جلوی فحش شیعه ها نذارین دیگه...یه خورده چیز داشته باشید...جیگر داشته باشید.

    پاسخحذف
  42. ناشناس۱.۲.۹۴

    این وبلاگو یه مرور کردم .راست میگی با این چندتا کانال ماهواره ای وهابیون درسته این وب هم احتمالا وابسته به همینا هستند .اخه اندیشه وهابیون هم همینجوره.ولی با این اوضاع پس بهتره همین شیعه بمونه ایران تا این احمق ها بسوزن.همینه که صفویه رو زیر سوال میبرن.اینا خیال کردن با این کارشون این احمق های عمر و عثمان هر خر دیگش که 1400 سال زخم زدن باز تکرار میشه.وهابی خر بدون میکنمت تو همونجایی که از دنیا اومدی.کل عربستان رو .به امید راحتی تمام منطقه از دست شما و عربستان خر....

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۱.۵.۹۵

      Bejaye fohsh dadan javabe harfha ro bede!!
      ta kei mikhahid be jaye javab be digaran tohmat bezanid.
      In tarze tafakkore shie aberoshoon ro borde.
      sepas izad ra.

      حذف
  43. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  44. پاسخ سوال اول:
    ولی یعنی: قرارگرفتن چیزی در کنار چیزی دیگر. (ابن اثيردر النهایه؛ جوهری در صحاح اللغة؛ ابن فارس در مقاييس اللغة)
    و عرب در هر جمله و شرایطی در معنایی خاص بکار می برد؛
    «آقا و سرور» یا « جانشین، صاحب اختیار و متولی امور »
    معنای ولی در حدیث غدیر؟
    1. جمله اول خطبه: حضرت سوال می کند: " الست اولی{ولی} بکم من انفسکم؟ = من از شما به خودتان سزاوارتر نیستم ؟".
    2. مردم اعم از زن و مرد بعد از این سخن پیامبر، با علی بیعت کردند و تبریک گفتند!
    3. پیامبر نه تنها در غدیر، بلکه در مواضع فراوانی تصریح کرده که :"علی ولیکم بعدی" ، "علیّ ولی کل مؤمن بعدی" ، " انک ولی المؤمنین من بعدی" ، "من کنت ولیه فعلی ولیه"(شرف الدین ،کتاب المراجعات،ص236-241 (نامه 36) به نقل از منابع متعدد اهل سنت.)
    با این شواهد بسیار ساده لوحانه هست شخصیتی چون پیامبر در مکان ها و زمان های مختلف اینقدر تکرار کند:
    بعد از من فقط علی شما را دوست دارد یا بعد از من فقط علی را دوست بدارید و ...
    مگر اینکه خبر از صفتی فوق العاده و برتر باشد در حد جانشینی و صاحب اختیار و متولی امور.
    التماس تفکر

    پاسخحذف
  45. پاسخ سوال دوم:
    1. هيچ يك از ياران امير مؤمنان عليه السلام در سقيفه حضور نداشتند :
    امير مؤمنان عليه السلام و هيچ يك از بني هاشم و نيز كساني كه از ياران خاص آن حضرت به حساب مي‌آمدند ، در سقيفه حضور نداشتند ؛ بلكه يا در سپاه اسامه خارج از شهر مدینه و يا به همراه امير مؤمنان عليه السلام مشغول غسل و كفن رسول خدا صلي الله عليه وآله بودند . وقتي هيچ يك از آن‌ها حضور نداشته‌اند چگونه مي‌توانسته‌اند كه به حديث غدير احتجاج نمايند ؟
    2. احتجاج به حديث غدير در زمان سقيفه :
    a. انصار مي‌گفتند : جز با علي (ع) با كسي ديگر بيعت نمي‌كنيم :
    پس از آنکه كه عمر با ابوبکر بيعت کرد و گروهي از مردم نيز با او بيعت کردند ، انصار و يا گروهي از ايشان گفتند : تنها با علي بيعت مي کنيم !!! (تاريخ الطبري ، ج 2 ، ص 233)
    b. پس از آن انصار يا گروهي از انصار گفتند : تنها با علي بيعت مي کنيم و علي و بني هاشم و زبير و طلحه از بيعت امتناع کردند .
    زبير گفت : شمشير خود را در غلاف نمي گذارم تا اينکه با علي بيعت شود .
    عمر گفت : شمشير او را بگيريد و آن را به سنگ بزنيد (تا بشکند) ؛ سپس عمر به نزد ايشان آمد تا ايشان را به زور براي بيعت ببرد .( الكامل في التاريخ ، ج 2 ، ص 189)
    c. مهاجر و انصار شک نداشتند که خلافت بايد به علي برسد ؛ وقتي که از خانه هاي خويش بيرون آمدند فضل بن عباس که سخنور قريش بود گفت : اي قريشيان ، سزاوار شما نيست که با نيرنگ خلافت را به دست آوريد ، با اين که ما شايسته خلافت هستيم و صاحب ما (علي) از شما به اين کار سزاوار تر است .
    و عتبة بن ابي لهب ايستاده و گفت :
    گمان نمي کردم که کار از بني هاشم و از ابو الحسن (امير مومنان) گرفته شود
    از کسي که اولين مسلمان است و پيشتاز و دانا ترين مردم به قرآن و سنت ها و آخرين کسي که از پيامبر جدا شد
    و کسي که جبريل در غسل و کفن (پيامبر) او ا ياري کرد.
    کسي که خصوصيات او (علي) را داشته باشد کسي به (سزاواري او براي خلافت) شک نمي‌کند و در ميان اين قوم نيکي هاي او نيست . ( تاريخ اليعقوبي ، ج 2 ، ص 124)

    3. استدلال فاطمه زهرا سلام الله عليها به حديث غدير:
    ... از فاطمه دختر رسول خدا (ص) روايت شده است که فرمودند : آيا کلام رسول خدا (ص) در روز غدير خم را که فرمودند :« هر کس من مولاي اويم علي مولاي اوست » را فراموش کرده‌ايد ؟ و نيز سخن ايشان را که به علي گفته اند : تو نسبت به من مانند جايگاه هارون از موسي است ...( نزهة الحفاظ نوشته محمد بن عمر الأصبهاني ج 1 ، ص 102 و أسني المطالب في مناقب سيدنا علي بن أبي طالب كرم الله وجهه نوشته الإمام الحافظ، ص50 ـ 51 )
    4. دفاع «بريده» از امير مؤمنان عليه السلام :
    بريده برخاست و گفت : اى عمر ! آيا شما آن دو نفر نيستيد كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به شما گفت :
    «نزد على برويد و به عنوان امير المؤمنين بر او سلام كنيد»، و شما دو نفر گفتيد : آيا اين از دستور خدا و دستور پيامبرش است ؟ و آن حضرت فرمود : آرى .( کتاب سليم بن قيس هلالي )
    5. دفاع «سلمان»
    سپس سلمان برخاست و گفت : « اى ابو بكر، از خدا بترس و از اين جايى كه نشسته‏اى برخيز ، و آن را براى اهلش واگذار كه تا روز قيامت به گوارائى از آن استفاده كنند ، و دو شمشير بر سر اين امت اختلاف نكنند . ( همان )
    6. دفاع « ابوذر و مقداد»
    سپس ابو ذر و مقداد و عمار بپا خاستند و به على عليه السّلام عرض كردند : « چه دستور مى‏دهى ؟ به خدا قسم اگر امر كنى آن قدر شمشير مى‏زنيم تا كشته شويم » .
    حضرت فرمود : « خدا شما را رحمت كند ، دست نگهداريد و پيمان پيامبر و آنچه شما را بدان وصيّت كرده به ياد بياوريد » . آنان هم دست نگه داشتند .
    سپس در حالى كه ابو بكر بر منبر نشسته بود عمر به او گفت : چطور بالاى منبر نشسته‏اى در حالى كه اين (مرد) نشسته و با تو روى جنگ دارد و بر نمى‏خيزد در بين ما با تو بيعت كند ؟ آيا دستور نمى‏دهى گردنش زده شود ؟!
    اين در حالى بود كه امام حسن و امام حسين عليهما السّلام بالاى سر امير المؤمنين عليه السّلام ايستاده بودند . وقتى سخن عمر را شنيدند گريه كردند و صداى خود را بلند كردند كه : « يا جدّاه ! يا رسول اللَّه ! » .
    امير المؤمنين عليه السّلام آن دو را به سينه چسبانيد و فرمود : گريه نكنيد ، به خدا قسم بر كشتن پدرتان قادر نيستند . اين دو كمتر و ذليل‏تر و كوچكتر از آن هستند. ( همان )
    7. دفاع « ام ايمن»
    ام ايمن نوبيّه - كه در كودكى پرستار پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بوده - و نيز امّ سلمه پيش آمده و گفت : اى عتيق ! چه زود حسد خود را نسبت به آل محمّد عليهم السّلام آشكار ساختيد » .
    عمر دستور داد آن دو را از مسجد خارج كنند و گفت : « ما را با زنان چه كار است » ! ( همان )
    التماس تفکر

    پاسخحذف
  46. پاسخ سوال سوم:
    این داستان از زبان یک راوی دیگر:
    این گفت ‌و گو بعد از قضیه قلم و دوات است( که معروف است و نیاز به باز بیان ندارد)
    «هنگامى که رسول خدا(ص) سلامتی نسبی یافت، برخى گفتند: آیا اجازه می‌دهید تا دوات و کاغذ حاضر نماییم [تا وصیت‌تان را بفرمایید و ما بنویسیم] حضرت(ص) فرمود: پس از این همه سخنان نابجا نیاز به دوات و کاغذ ندارم، ولی در باره بازماندگان و اهل بیتم سفارش مى‌کنم، از آنها دست برندارید و از نیّت خیر در باره آنان خوددارى ننمایید. در این هنگام حضرت روى از مردم برگردانید مسلمانان خطاکار از جاى بلند شده و به خانه‌هاى خود رفتند و به جز از عباس و فضل و على بن ابى‌طالب (ع) و خاندان مخصوصش‏ کسی دیگر باقى نماند.
    عباس عرض کرد: یا رسول اللَّه(ص) اگر می‌دانید پیروزی با ما است و پس از شما ما به مقام حق رسیده و مستقر مى‌‏شویم، بفرمایید. رسول خدا(ص) فرمود: پس از من شما درمانده و بیچاره خواهید شد و سخن دیگرى نفرمود. این عده هم با کمال ناامیدى از حضور رسول خدا(ص) مرخص شدند.(الارشاد نوشته شیخ مفید، ج ‏1، ص 184)
    بر اساس این روایت، موضوع از اساس با آنچه در پرسش مطرح شده، فرق می‌کند. در این حدیث، اساساً پرسش از جانشینی پیامبر(ص) نیست، بلکه این مسئله جانشینی، مسلم فرض شده است، سخن از پذیرش ولایت علی(ع) از سوی آنانی است که مانع از آوردن قلم و دوات شدند و امت اسلام را از وصیت پیامبرشان بی‌بهره ساختند که آیا آنان خواهند گذاشت علی(ع) به مقام الهی خود برسد و یا این‌که مانع می‌شوند و در صورت ممانعت آیا پیروزی با اهل بیت رسول الله(ص) است و یا با دشمنان آنان؟!

    پاسخحذف
  47. پاسخ سوال چهارم:
    برای بررسی این داستان مراجعه کنید به:
    http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=3608
    التماس تفکر

    پاسخحذف
  48. ناشناس۹.۱.۰۲

    شما پدر زنتان را بیشتر دوست دارید یا داماد خوانده تان را ؟

    پاسخحذف

-------------------

وبلاگ نقد قرآن در فیس بوک :

www.facebook.com/alcorana.blogspot