۱۰ مرداد ۱۳۸۹

برده داری در اسلام و قران


برده و برده داری چيست؟

برده و برده داری ، انسان مملوک و سنت مالکیت انسانی بر انسانی دیگر است. لفظ رایج برای « برده » در زبان عربی ، «عبد» است و به تعبیر دقیقتر، برای «برده مرد» بوده است ، و به « برده زن » ، « امه »  می گفته اند.


آیا برده داری (خرید و فروش انسان) در اسلام و قران مشروع است ؟

برده داری در اسلام و قران
برده داری در اسلام و قران

بله ، برده داری در اسلام و قران مشروع است .

برای اثبات این امركه برده داری در اسلام و قران مشروع است می توان به دلایل ذیل استناد نمود :

احکام برده داری در قرآن


1- برای شما از خودتان مثلی می آورد : ايا هيچ يک از غلام (برده مرد) و کنيزان (برده زن) ملکي شما در انچه ما روزي شما گردانديم با شما شريک هستند تا شما و انها در انچيز بي هيچ مزيت مساوي باشيد و همچنان که شما آزادان از يکديگر می ترسيد از آنها هم بيمناک باشيد؟   (قران . سوره روم . آیه 28)

2 - و آنان كه نگهدارنده نيروى شهوت خويش‏اند  مگر در مورد همسرانشان يا كنيزانى (برده زن) كه مالك آنها شده‏اند كه در اين صورت بر آنان ملامتى نيست. ( قرآن . سوره المومنون آیه 5 و6 )

3 - خدا رزق و روزی بعضی از شما را بر بعضی دیگر فزونی داده است و آنکه رزق و روزی او بیشتر شده است، زیادی به زیردستان (برده) و غلامان (برده)  ندهد تا با او مساوی شوند. (قران . سوره نحل . آیه71)

4 - بنده و برده ای که قادر به هیچ کاری نیست با مرد آزاد که خدا به او رزق نیکو عطا کرده هرگز برابر نیستند. (قران .سوره نحل . آیه 75)

5 - و کسانی که اندام  خويش را از شهوت راني  نگه می دارند؛ مگر بر زنان حلال و کنيزان (برده زن) ملکي خويش ، که از اعمال شهوت هيچ  ملامتی بر آنها نيست. (فران . سوره معارج .ايه 29 و30)


6 - دو کس هستند که نمازشان از سرشان بالاتر نمی رود ، اول : برده ای که از نزد ارباب خود فرار کرده باشد مگر آنکه پیش آقایش باز گردد... (حضرت محمد) ( نهج الفصاحه . صفحه 11 )

7 - سه کس هستند که از آنها سخن مگو : مردی که از جماعت دوری گرفته و از پیشوای خود نافرمانی کرده و کنیز یا برده ای که از ارباب خود گریخته و در حال فرار ، مرده باشد و ... (حضرت محمد) ( نهج الفصاحه . صفحه 229 )

برده داری در اسلام و قران
برده داری در اسلام و قران
- چرا الله  درقران حتی یک آیه در نفی برده داری ( خرید و فروش انسان ) بر حضرت محمد نفرستاد ؟ در حالیکه در قران برای تعیین نوبت هم خوابگی" حضرت محمد" با  " زنانش" آیه می فرستاد .!


- چرا نوشیدن مشروبات الکلی (شرب خمر ) در اسلام و قران  حرام  است ولی برده داری در اسلام و قران حرام شناخته نشده ؟ ضرر کدامیک برای جامعه بیشتر است ؟! برده داری یا شرب خمر؟!
















نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
جن در قرآن و اسلام 
تناقضات قران
آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

۴۴ نظر:

  1. سید محسن۱.۷.۸۹

    اتفاقا من موافق برده داریم
    این آیات دست ما رو برای شبیه سازی ژنتیکی انسان و استفاده از اونا باز میذاره

    حالا تو بازم بگو اسلام بده!!

    پاسخحذف
  2. شکاک۱.۷.۸۹

    این هم یک دلیل دیگه است برای این که اسلام دینی است برای همه زمان‌ها و مکان‌ها!!!!!!!!

    پاسخحذف
  3. سید محسن۱.۷.۸۹

    پس چرا آپ نمی کنی؟
    چیه نکنه موندی جواب منو چی بدی!!!

    ببین عزیزم،اگه از این کارهات انگیزه های سیاسی داری،باید بگم راه درستی رو انتخاب نکردی.اگه یه نگاهی به تاریخ بندازی،می بینی که جنایتکاران تاریخ هم به اسم خدا جنایت کردند.اما همیشه هم اینطور نبوده.انصافا بخش عظیمی از پیشرفت بشر(اگه نگیم همش) مدیون تلاش انبیاست.

    دکتر شریعتی تو یکی از کتابهای خودش از مسیحیان معتصبی میگه که با خوندن این آیه از انجیل:(از راههایی نروید که روندگان آن بسیارند.از راههایی بروید که روندگان آن کمند.) به جای شاهراه از کوچه پس کوچه ها رد می شدن.
    واقعا بعضی وقتا یه حرف بزرگ تو ذهن هایی که گنجایشش رو ندارند،خیلی مضحک و احمقانه جلوه میکنه.

    نمیگم که هر چیز عجیب و غریب و مذخرفی رو باید قبول کیم به این دلیل که درسته و ما نمی فهمیم.اما موارد زیادی هم هست که این مورد صادقه.

    راستی،اون مطلبی هم که راجع به برده داری گفتم جدی بود.سعی میکنم همیشه شما و خوانندگان رو از نظراتم بهرمند کنم.

    پاسخحذف
  4. یه بنده خدا۲.۷.۸۹

    ببین دوست عزیز
    من با کلیه صحبتهای شما موافقم و باید به شما آفرین گفت که مانند خیلی از هموطنان نگاه کورکورانه به این مسائل ندارید
    ولی به خودت زحمت نده و حرص هم نخور
    این مردم نمی خواهند بفهمند
    دقیقا ضرب المثل زیر در موردشون صادقه که میگه کسی رو که خوابه میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده هرگز

    پاسخحذف
  5. سلمان۲.۷.۸۹

    مهرگان بر شما خجسته باد

    درود بر شما یار اندیشمندم

    جهان سر به سر حکمت و عبرت است

    چرا بهره ما همه غفلت است

    از خواندن گفتارت بسیار لذت بردم . من کاملا با شما موافقم .

    خوشحال میشم از سرای کوچک من هم دیدن کنید

    پاسخحذف
  6. نادر۲.۷.۸۹

    با اهانت به خدا و مذهب و پیغمبران ...عقده های کهنه ات را زیر و بالا می کنی /////

    گر چه تو در حرف با آخوند و ملا دشمنی... نوکری شان را ولی پیدا و پنهان میکنی/////
    بر در و دیوارهء وبلاگ نکبت بار خود.........میزنی آروغ و استفراغ و غوغا میکنی/////

    پاسخحذف
  7. ج-مالکی نژاد۲.۷.۸۹

    دوست ارجمند
    با عرض سلام واحترام:
    بعرض میرساند؛بر ده داری در قدیم بسیار متداول بوده ودر مواری نیز نوعی خرید خدمت افراد نیز محسوب می شده است.از طرفی شریعت مترقی اسلام اغلب امور خلاف وغیر صحیح جا معه بشدت جاهلیتی آنزمان رادر بسیاری از موارد بدلایل مختلف از جمله آماده نبودن زمینه های اجتماعی از ابتداردونفی نکرده است؛بلکه همراه با رشدوتعالی جامعه آنروز ؛ارائه وتوصیه نموده است.بعنوان مثال نفی شرب خمر(حرمت شراب) حد اقل ۱۰ سال بعد از رسالت پیغمبر اکرم(ص)نازل وتوصیه شده است اگر دقت فرمائید برده داری نیز در قرآن توصیه نشده است ودر مواردی نیز به نوعی نفی گردیده است.احادیث منقول از پیغمبر (ص)و ائمه هدی نیز مشحون ومملو از مواردی است که بر نفی وبلعکس صواب آزاد سازی برده ها توصیه دارند و بعبارتی اسلام در طول یک دوره زمانی این پدیده زشت را ریشه کن و رد کرده است.از طرفی ما در حال حاضرو در جهان غرب و جوامع با حاکمیت تفکر سکولار(ضد دینی)دچار نوعی جدید ونئو از برده داری هستیم که با کمی دقت وهوشیاری شناخت آنها چندان دشوار نیست .بعنوان مثال:اغلب نخبگان و تیز هوشان این جوامع از دوران طفولیت شناسائی می شوند و بهترین امکانات تحصیل برای انها فراهم می گردد.اینها در نهایت در کمپانیهاوشرکتهاوحزبهای مقتدر بعنوان کارشناس مشغول می شوند و موظفند مثلا بهترین کالارا تولید کنند؛ولی حق ندارند بعنوان مثال در مورد نحوه ارائه ان به جامعه یا بشریت و مثلا قیمت آن دخالت کنند.بعنوان نمونه بهترین داروها را اینها تحقیق و تولید میکننداما در مورد قیمت گذاری آنها کوچکترین حق دخالتی ندارندو شما فکر می کنیید که واقعا این افراد قلبا قبول دارند که افراد بی بضاعت که اغلب از کشورهای جهان سوم هستندو در اثر بی پولی توان تهیه این نوع داروها را نداشته باشند و از بی داروئی بمیرند ؟مثلما خیر ولی چاره ای ندارندو یا از نبوغ اینها استفاده میکنند که مثلا اتم کشف شود لیکن بعدا در تولید سلا حهای اتمی از اینها اجازه نمی گیرند(انیشتین وبمبارانهای اتمی ژاپن) استفاده از زن بعنوان سکس و کالا نیز ایا نوعی جدید برده داری نیست؟آیا اینکه نزدیک به ۳۰ درصد موالید در آمریکا حرامزاده اند یا شالوده جانواده در غرب از هم پاشیده است دروغ است؛زمانی حدود ۳۰ یا ۴۰ سال قبل پولتاریو کارگری حکومتهای جهان شرق و غرب را یکی پس از دیگری بدست می گرفتند وبیم ان میرفت که جهان بدست دیکتاتوری کاگری بیفتد اما اندکی نگذشت و بدلایل مختلف از جمله عدم انطباق با فطرت تعالی طلبی بشر چوب حراج در مهد تمدن این نوع تفکر (شوروی وچین) زده شد انجه اکنون نیز در جهان غرب میگذرد موقتی وزودگذروبه فنا است .در مورد اشکال دیگر شما فقط یاد اور میشوم که پیغمبر(ص)تا حدود ۵۰ سالگی که حضرت خدیجه(ع) زنده بودنند همسر دیگری اختیار نکردنند و تعدد همسران ایشان بعد از فوت حضرت خدیجه دلایل سیا سی اجتماعی معنوی و...داشته است .

    پاسخحذف
  8. دوست۲.۷.۸۹

    سلام
    سوال شما سوال من هم بود و در برخی زوایا هنوز هم هست اما
    اگر دقت کنی میبینی که اسلام برده داری رو تایید نکرده بلکه قانون مندش کرده به شکلی که در طول مدت زمانی برده داری در جامعه اسلامی کاملاْ از بین میره (رجوع کنید به قوانین برده داری)اما اگه یک دفعه اون رو لغو می کرد اتفاقاتی که بعد از لغو برده داری در آمریکا رخ داد بوجود می آمد مثل کشتن و مثله کردن سیاهان و بیکار و گرسنه ماندن آنها بعد از برده داری تا کنون و از همه مهمتر اینکه چون اینکار یک دفعه اتفاق افتاده و آرام آرام به خورد ذهن مردم نرفته هنوز هم شهروند سیاه پوست شهروند درجه ۲ محسوب میشه.
    از کفر من تا دین تو راهی بجز تردید نیست

    پاسخحذف
  9. ناشناس۲.۷.۸۹

    عزیزان هیچ چیزی در دنیا نمی توان یافت که کامل و بی عیب باشد. و در نتیجه ما نباید همه چیز را سیاه و سفید ببینیم. بلکه باید با توجه به تمام جنبه های یک مسئله به آن یک نمره بدهیم که اصولا این کار هم از گروهی از متخصصان و محققین بی طرف بر می آید.
    مقوله دین بسیار پیچیده تر از آن است که بتوانیم به اینصورت نتیجه گیری نماییم.

    پاسخحذف
  10. همایون۲.۷.۸۹

    چه اشکالی داره مگه؟ یه دین عقب مونده وحشی برده داری رو مجاز دونسته. به نظر من که مشکلی نیست.

    اگر تعجب میکنید که چرا هنوز بخشی از ملت شرم نمیکنن که خودشون رو مسلمان خطاب کنند من هم شریکم در تعجبتون! اما خر در جهان زیاد است!

    پاسخحذف
  11. بابک۲.۷.۸۹

    درود بر شما که در این مورد بحث میکنید تمام مشکلات ما مردم ایران از این دین سر تا پا دروغ که حدود ٧٠ در صد از تورات و انجیل کپی شده و بقیه اش هم چرت پرت هائی است که محمد از سلمان فارسی و این و آن آموخته و به عنوان کتاب آسمانی اول توسط عربها بعد هم بوسیله ایادی خود آخوند ها باعث بد بختی ما مردم ایران شده . اینها که جوابهای بیربط میدهند یا آخوند هستند که احساس میکنند با این حرفها دکانشان تخته خواهد شد یا اینکه مزدوران رژیم آخوندی و خود فروخته . تمنا دارم این بحث را ادامه بده که انگشت روی نقطه حساس گذاشته اید درود بر شما

    پاسخحذف
  12. یک دوست۲.۷.۸۹

    دوست عزیز
    درباره ی نتیجه گیری اظهار نظر نمیکنم چون تحقیقاتم هنوز کامل نیست ولی
    اگر عربی نمیدانید درباره ی ترجمه ی صحیح آیات بیشتر دقت کنید یا به متخصصین ترجمه مراجعه کنید.

    آیه ی ۷۱ نحل :والله فضل بعضکم علی بعض فی الرزق فما الذین فضلوا برآدی رزقهم علی ما ملکت ایمانهم فهم فیه سواء افبنعمه الله یجحدون؟
    ترجمه ی فولادوند: و خدا بعضی از شما را در روزی بر بعضی دیگر برتری داده است ولی کسانی که فزونی یافته اند روزی خود را به بندگان خود نمی دهند تا درآن باهم مساوی باشند. آیا باز نعمت خدا را انکار می کنند؟
    { این معنا دقیقا مخالف برداشت شما و ضد برده داری است: می گوید کسی که نعمتی دارد و به زیردستش نمی دهد نعمت خدا را گویی انکار می کند! }

    ترجمه ی آیه ۷۵ نحل: خدا مثلی میزند: بنده ای است زرخرید که هیچ کاری ازو نمی آید. آیا او با کسی که به وی از جانب خود روزی نیکو داده ایم و از آن در نهان و آشکار انفاق می کند یکسان است؟
    { اینجا نا یکسانی از نظر حقوق انسانی منظور نیست چون در آیات قبل اشاره دارد که کسانی که غیر خدا می پرستند اختیار روزی ندارند، و اینجا می پرسد این دو نفر مثال از نظر اختیار روزی یکسانند؟ نه این که آیا از نظر حقوق انسانی یکسانند؟! }

    پاسخحذف
  13. کاوه۲.۷.۸۹

    با سلام
    در تمام کتاب به اصطلاح آقایان خدا جز سکس برای پیغمبر و ضدیت با زن و کشتن و غارت و... چیز دیگری نیست. ولی وقتی با همین خانمهای مسلمان صحبت میکنید میگویند درست است اینجا اسلام اشکال دارد یا اونجاشم اشکال دارد خوب اگر اسلام را خدا آورده بود که کامل بود بنابراین اسلام دست ساز سلمان فارسی بهتر این نمیشه. چون محمد هم در واقع هیچ کاره بود دقیقا نقشی که خمینی را در واقعه ۵۷ که امریکا و انگلیس میخواستند شاه را بردارند و او را جانشین کنند داشت.
    به امید روز پیروزی ایران زیر سایه ایزد ژاک

    پاسخحذف
  14. بابک۲.۷.۸۹

    من به آخوند حق میدهم که سعی کند با مغلطه و سفسطه نوشته های شما را بی اعتبار کند چون شما دارید به کسب کار آنها صدمه میزنید ولی این مزدوران رژیم آخوندی را من نمیتوانم ببخشم . این سؤال همیشه ذهن مرا مشغول کرده که با شما در میان میگذارم. پیغمبر اسلام با عایشه ٩ ساله ازدواج میکند و آیه میآورد سوره احزاب آیه ٥٣ : « پس از وفات پیغمبر هیچگاه زنانش را به نکاه خود درنیاورید .. » وقتی محمد میمیرد عایشه حدود ١٨ سال دارد تازه در سن ازدواج . سؤال من اینه که این زنی که از سن ٩ سالگی با سکس آشنا شده و به غیر از یک شب که با صفوان بن المعطل گذرانده بقیه ٩ سال را با یک مردی که ٤٥ سال از خودش بزرگتر بوده گذزانده آیا به چه جرمی و برای چه باید بقیه عمر را از ازدواج محروم بماند آیا مثل خدیجه زن اول پیغمبر غلامی مانند زید بگیرد و با آن بچه درست کند بهتر است یا با یک مرد دلخواه خود ازدواج کند بهتر است ؟ به نظر شما کدام بهتر است ؟ درود بر شما که کارتان درسته و زدی روی خال ، مشگل اساسی ما این دین و خرافات دینی است که از مردی که اصولأ بچه دار نمیشد ، بچه درست میکنند و در ته چاه ترشی میگذارند که هر موقع لازم داشته باشند در بیاورند و تازه تازه استفاده کنند. در قدیم چون در زمستان سبزی و سیر و اینها وجود نداشت در تابستان ترشی میگذاشتند که در زمستان استفاده میکردند در واقع ضعف و نا آگاهی مردم قدیم بود که مبادرت به ترشی گذاشتن میشد و من در تعجب هستم که خدای قادر متعال اسلام چرا نمیتواند هر موقع بخواهد یک امام زمان درست کند و تازه اینهمه امام هم که درست کرده آیا جز خوردن و ک... و آدم کشتن کار دیگری هم کرده اند؟ همان عینکی که اکثر آقایان به چشم میزنند و بدون آن قادر به دیدن بیستند و برق و رادیو و ماشین و همه همه را هم که این کافران درست کرده اند مطابق آیه ٤ سوره محمد باید به وسیله مؤمنان گردن زده شوند. سوره محمد آیه ٤ : « شما مؤمنان چون با کافران روبرو شوید باید آنها را گردن زنید تا آنگاه که از خون ریزی بسیار دشمن را از پا در آورید...» سخن آخرم به آخوند ها و مزدور های آنهاست لطفأ خوب توجه کنید بوی گنده اسلام ناب محمدی بد جوری بلند شده و تمام دنیا را گرفته دیگر با مغلطه و سفسطه و اینها نمیتوان جلو بوی گندش را گرفت به این خاطر تلاش شما بیفایده و بی نتیجه بوده و بهتر است که تا دیر نشده در فکر کار دیگر باشید.

    پاسخحذف
  15. بابک۲.۷.۸۹

    همین آقایان که کامنت گذاشته اند دارند مغلطه میکنند صحبت و استدلالشان به آخوند ها نزدیکتر است. ٢٥٠٠ سال پیش کورش برده داری را منسوخ و قدغن کرده . مگر نمیگویید که این حرفهای خداست پس قاعدتأ باید حرفهای خدا بهتر از حرفهای کورش میبود. این کتاب پر از آیات ضد و نقیض است . خدای شما ١٧ آیه در مورد عایشه گفته ولی حتی یک آیه هم در مورد علی که معبود شیعه هاست نگفته و به نظر میاد که خدا تمام کارهای جهان را ول کرده بود و مواظب پائین تنه آقای محمد بود که احتیاجات پائین تنه آقا را بر طرف کند مثلأ وقتی عایشه شب را با صفوان بن المعطل میگذراند و این موضوع در مدینه فاش و مردم در موردش صحبت میکنند ، برای اینکه پیغمبر دهن مردم را به بندد آیه نازل میشود سوره نور آیه ١٣ : « چرا منافقان بر دعوی خود چهار شاهد اقامه نکردند پس چون که شاهد نیاورند البته نزد خدا مردمی دروغ زنند » یعنی اینکه باید چهار نفر میدید که صفوان دارد با عایشه حال میکند و چون چهار نفر ندیده پس عایشه پاک و منزه است . اگر شمای مسلمان به این اعتقاد داشته باشی ، و اگر یکی بیاد جلو چشمت به زنت تجاوز کند ، کاری ازت ساخته نیست و نمیتوانی ثابت کنی مگر که بدو بدو بروی و سه نفر از همسایه ها را صدا زنی و بگویی که بیایید و شاهد باشید که یکی دارد به زن شما تجاوز میکند آنوقت تازه باید شانس بیاری که تا بر میگردی کار تمام نشده باشد. عمو دست دین اسلام نااااااااب محمدی دیگر رو شده و بوی گندش همه جا را فرا گرفته بهتر است دنبال کار دیگر باشید . درود بر شما

    پاسخحذف
  16. اردشیر۲۷.۹.۸۹

    امضای پیامبر اسلام بر مسئله برده داری آنرا از رسمی غلط و منطقه ای به حقی الهی، جهانشمول و ابدی تبدیل کرده است، لذا تاسیسی نبودن برده داری در آیین اسلام دردی را دوا نمیکند، و همچنان بخاطر امضایی بودن برده داری میتوان اسلام را به همین سبب به ضد بشر بودن محکوم کرد. پیامبر اسلام شایستگی پیامبر و پیشوا و الگوی رفتاری بودن و مورد تبعیت قرار گرفتن را ندارد. او به دلیل اینکه ادعای پیامبری دارد باید برای تمامی زمانهای تاریخ نمونه اخلاقی خوبی باشد، حال آنکه بنابر اخلاقیات امروز ما او هرگز چنین نیست. اگر برده داری محکوم است باید پیامبر اسلام را محکوم کرد و اگر پیامبر اسلام محکوم نیست، برده داری نیز محکوم نیست و باید برده داری را تایید کرد.
    اگر رفتار پیامبر اسلام و برده داری او امروز برای ما اخلاقی و مناسب نیست، پس او هرگز نمیتواند الگویی مطلقاً خوب برای ما باشد و یک انسان خردگرا و انسانگرا هرگز دچار این خطا نمیشود که الگوی اخلاقی بد اخلاق تری از خود را دنبال کند

    پاسخحذف
  17. فرزاد۲۷.۹.۸۹

    ادعای رایج دیگری که اسلامگرایان در دفاع از اسلام پیرامون مسئله برده داری مطرح میکنند ای است که اسلام به تدریج با برده داری مبارزه کرده است
    چگونه است که پیامبر اسلام چیزهای دیگری را همچون شراب و ازدواج با والدین و غیره را که بین اعراب و مسلمانان نخستین رایج بوده است را حرام اعلام کرده است و اتفاقی نیافتاده است، اما اگر برده داری را نیز حرام اعلام میکرد آسمان به زمین می آمد؟ آیا خرید و فروش شراب در میان اعراب وجود نداشته است؟

    پاسخحذف
  18. حمید۲۷.۹.۸۹

    اول اینکه مسلمانان، کسی را به خاطر رنگ پوست یا نژاد یا حتی دینش برده نمیکردند. مسلمانان مانند برخی از ملل دیگر برای برده داری به این سو و ان سو حمله نمینمودند. اسلام و قران تنها به گرفتن برده در جنگ با کفار حربی رضایت داده، پس اسلام فقط به برده داری کفاری که با اسلام میجنگند رضایت داده است و برده داری کفار ذمی که به زندگی مسالمت‌آمیزدر کنار مسلمین میپردازند ممنوع است. پس نوع برده داری در اسلام با سایر مکاتب تفاوت اساسی دارد.
    البته گاهی هم فرمان به برده کردن خانواده کفار نیز داده میشد که این برده کردن جنبه مقابله به مثل دارد زیرا اگر آنها هم مسلمین را شکست میدادند خانوادآنها را برده میکردند یادمان باشد که اسلام قصاص را تأیید میکند و این نیز نوعی قصاص است.
    در کنار موارد فوق اسلام حق خرید و فروش کسانی که برده میشدند را نیز داده است ولی این هم به معنای موافقت اسلام با برده داری نیست زیرا این عمل باعث نمیشد افراد بیشتری برده شوند و در مورد کسانی که برده بودند صورت میگرفت.
    آنچه دستمایه اسلامستیزانی چون شما قرار گرفته است اینستکه در کتب فقهی راههای برده داری انسانها را میخوانند و مانند احکام اصیل اسلامی مطرحشان میکنند حال انکه استخراج احکام برده داری کار مجتهدین و مراجع است آنها میگویند که تنها راه برده شدن در گذشته همان اسیر شدن در جنگ کفار حربی با مسلمین بوده است.

    پاسخحذف
  19. ناشناس۲۶.۱۱.۸۹

    در ضمن این رو هم ذکر کنید که در اسلام رابطه جنسی با کنیز(برده زن) نیز مجاز شمرده شده

    پاسخحذف
  20. ناشناس۷.۱.۹۰

    برده‌ داری در بندگی بودن اختیاری و یا غیر اختیاری یک شخص در دست شخص دیگر است. نظام برده ‌داری در مرحله تلاشی کمون اولیه و بر شالوده ازدیاد عدم تساوی اقتصادی که خود ثمره پیدایش مالکیت فردی بود، شکل گرفت. دولت برای نخستین بار در دوران بردگی ( برده‌ داری) پدید می‌شود.

    بردگی ( برده‌ داری) نخست در مصر باستان، در بابل، در آشور و در چین و هندوستان پدید گشت ولی ( برده‌ داری)در یونان و روم باستان به شکل کلاسیک خود تکامل حاصل کرد. در شرق و از جمله در ایران باستان بردگی ( برده‌ داری) بیشتر خصلت پدر شاهی و خانوادگی داشت. دو طبقه اصلی این صورت بندی اجتماعی - اقتصادی بردگان و برده داران بودند. طبقات میانه نظیر خرده ‌مالکان و پیشه‌ وران و عناصر وازده و بدون طبقه که از مالکین کوچک ورشکسته ولی غیر برده تشکیل می‌شدند نیز وجود داشتند.

    شالوده مناسبات تولیدی در این دوران عبارتست از مالکیت برده دار بر وسائل تولید و بر برده. برده به عنوان شیء قابل خرید و فروش بود و برده دار صاحب جان برده نیز بود. برده داران به اقشار مختلف نظیر مالکان بزرگ زمین، صاحبان کارگاه‌ها و سوداگران می‌گفتند. در شرایط کار عده عظیم بردگان وارزانی بی نهایت آن‌ها، علی رغم وسائل بسیار ابتدایی، اضافه محصولی به دست می‌آمد که خود امکان نسبتاً بیشتری (نسبت به کمون اولیه) برای رشد وسائل تولید و پیدایش علوم و هنر فراهم می‌ساخت. ولی پس از رشد معین که خود قرن‌ها به طول انجامید نیروهای تولیدی دیگر در چارچوب روابط تولیدی بردگی ( برده‌ داری)نمی‌توانست تکامل یابد. بر اثر تشدید تضادهای طبقاتی که قیام‌های بزرگ بردگان نمونه آنست شالوده برده داری متزلزل شد. به جای دوران برده داری صورت بندی اجتماعی اقتصادی دیگر که آن هم بر شالوده استثمار و استعمار بود دوران فئودالیسم - مستقر شد که به نوبه خود و به نسبت دوران قبل مترقی تر بود و میدان وسیع تری برای رشد نیروهای تولیدی پدیدار شد. اگر چه صورت بندی اجتماعی - اقتصادی بردگی( برده‌ داری) به مثابه یک مرحله تاریخی تکامل اجتماعی از بین رفت ولی وجود برده به شکل‌های مختلف در دوران فئودالیسم حتی تا زمان ما نیز باقی ماند.

    پاسخحذف
  21. حقوق برده در اسلام۱۲.۱.۹۰

    حقوق برده در اسلام

    اما از تمام این حرفها گذشته، برده‌داری در اسلام اساسا با برده‌داری مرسوم در سایر مناطق و سایر دورانها تفاوتی فراوان دارد. برده در اسلام مفهومی غیر از برده در سایر فرهنگها دارد.در پیش از اسلام صاحب برده حق داشت با برده هر معامله ای بکند ولی در اسلام برده یکی از اعضای خانواده محسوب میشد و مانند فرزندان خانواده با برده رفتار میشد. اسلام برای برده‌دار حق این را قائل نبود که به برده ظلم کند و ...

    اسلام صاحب برده را ملزم میدانسته تا به برده خرجی دهد و حتی پیامبر فرموده است: « کاری که برده تاب آن را ندارد، به او تحمیل نکنید و هر چه خودتان میخورید، به او بدهید »

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۲۵.۳.۹۱

      و اگه دلتونم خواست میتونید ترتیبشم بدید دیگه !

      حذف
  22. با سلام خدمت تمامی عزیزانی که بی ریا نظرات خودشونو بیان کردند دکتر سروش در یکی از مقالاتش وحی رو نفی میکند و میگوید قران زاده ی فکر محمد می باشد زیرا کلام خداوند همانند خلقتش باید بی نقص باشد حال که در قران نقایصی هست که بنده هم بعنوان یک مسلمان کاملا این نقایص را قبول دارم بعنوان مثال 1- برده داری 2-منحصر کردن پاداش روز قیامت فقط یرای آقایان مثل حوری و ... با همه ی این اشکالات ایاخلقت بشر برای فسق و فجور و بی بندوباری و جنایت و هزاران مورد قبیح دیگر می باشد پس اساسا بحث در مورد مذاهب بی فایده است بقول دکتر شریعتی دنیا فقط محل جدال مذهب علیه مذهب نیست بیائیم به فلسفه آفرینش انسان که انسان باید به معنی کلمه انسانیت را که بندهای بیشماری مانند گذشت - احسان - فداکاری و .. را دارددر وجود خود زنده کنیم بیایم نگرشمان را طوری تکمیل کنیم که فقط و فقط خدا را ببینیم بقول غربیهاonly godعیسی محمد و .. تمامی انسانهای دیگر در عصر خود فکری جدید طرح کردنند که شاید قسمتی از اید های انها در زمان فعلی مورد پذیرش ما قرار نگیرد پس برای خود از همه این بینشها موارد خوبش را انتخاب کنیم و با فلسفه وجودی انسانیت درامیزیم و هر جای نگرشهای ادیان که منافی انسانیت می باشد را به دور بریزیم تا بتوانیم قدم در مسیر انسانیت بگذاریم خدا همه ی شما را توفیق دهد

    پاسخحذف
  23. ناشناس۲۳.۴.۹۰

    0پیغمبر اسلام مرد خوبی بوده عرب ملخ خور را کاری کرد که بتونه ترتیب زنان یهودی ایرانی رومی را بده بعد خود اون اقوام ارعا کنند که اگر ترتیب زنانمون را نمیدادند الان در گمراهی و ضلالت بودم دیگه مسلمان نبودیم

    پاسخحذف
  24. به برده در زبان عربی رق یا رقیق گفته می شود که در قران اصلا وجود ندارد و از طرفی کلمه عبد به مانند عبد الله و امه و مانند امه الله یعنی کسانی که در خدمت دین خدا هستند ویا در خدمت کسی هستند و کار کر می کنند و حقوق می گیرند و ربطی به برده ندارد در قران کلمع برده وجود ندارد اسیر جنگ وجود دارد که حکمش هم واضح است یا باید با طرف مقابل مبادله شود و یا یک طرفه ازاد شود یا اگر نخاست به قوم خود برود می توانند مردم مسلمانبا دادن خمس و زکاتشان مخارج دولت را بپردازند و یا که در مدت اسارت خرج بر داشته و او را ازاد کنند خود طرف ان مخارج را می دهد یا دولت می بخشد تا ازاد شود در قران کلمه برده وجود ندارد با این نوشته هایات روی ملا ها را هم شفید کردین و در دروغگوئی از ملاسبقت گرفته اید من مسلمان تازه مسلمان هستم و متاسم که تما ایاتی که گذاشته اید تحریف کرده ایم و معانی دقیق علمی جهل می نمایانیدزنان پیامبر هم برای پایان داد به همین چند زنی است که محمد را خدا انسان ازمایشگاهی کرده تا تمام انها در محمد پایان یابد در اسلام تک همسیر است و چند زنی وجود ندارد و ایانی که گذاشته اید علط ترجمه شده است

    پاسخحذف
  25. ناشناس۸.۵.۹۰

    آقا من شرمنده ام ولی باید جواب یک کامنت را همینجا با زبان تند بدهم:
    "اول اینکه مسلمانان، کسی را به خاطر رنگ پوست یا نژاد یا حتی دینش برده نمیکردند. مسلمانان مانند برخی از ملل دیگر برای برده داری به این سو و ان سو حمله نمینمودند..."
    من از وقاحت نویسنده این مطلب یکه خوردم!اعراب هنوز هم به ایرانی ها میگن عجم! در مرامنامه تمام جنبش های عربی، حتی حماس که با عنایت جمهوری لسلامی تشکیل شد، خون ایرانی مباح است! آنوقت شما سنگ اعراب رو به سینه می زنید؟
    مهمتر از آن، "مسلمانان به این سو و آن سو حمله نمیکردند؟" ای نابکار بی مروت، دست اعراب را از خون ایرانی ها هم شستی؟ نکند پدران ما به میل خود به جزیره العرب رفتند و همگی ایمان آوردند؟
    شرم بر تو... و نفرین به من اگر تو را ایرانی خوانم!

    پاسخحذف
  26. ناشناس۲۰.۵.۹۰

    من ادم بی ادبی نیستم ولی انقدر حالم از شما ادمهای دینی بهم میخوره که حتی حاضر نیستید حقایق رو قبول کنید.مطالب اینجا همش با ذکر منبعش هست.باید قبول کنید قران یه کتاب کیریه.محمد کسکش بوده.دخترش جنده.حضرت علیتون هم خانم بیار بوده.ان سگ رو قران.کیر به سبیل پیامبر.تازه یه حدیث معتبر هم هست که فاطمه اب کبر خور حرفهای بوده

    پاسخحذف
  27. ناشناس۲۸.۱۱.۹۰

    عجبا از کسانی که دروغ گفتن ویا غیبت کردن رو غیر اخلاقی میدونن و میگن اسلام اومد تا انسانها رو به سمت درستی دعوت کنه ولی به بردگی گرفتن و آزار یک هم نوع اصلا بد نیست و یا قابل قبوله!! بنظرم شما اگه هنوز اعتقاد دارید اسلام ترویج دهنده راستی و درستی استو باید یک مدت خودتون رو جای برده های بدبختی بذارید که همه گونه سوء استفاده ای از اونها میشد و تازه بنظر شما حقشون هم بوده اگه اینجور فکر میکنید پس دیگه لااقل دم از اخلاقیات نزنید بگید ما تعصب داریم حتی اگه به بهای نقض شان انسان باشه!

    پاسخحذف
  28. ناشناس۲۲.۵.۹۱

    خوشم میاد که دیگه داره بساط این خرافه گرایی ها جمع میشه اره برادراو خواهرای بسیجی اینم میدونید که چرا اقا امام زمانتون هنوز ظهور نکرده البته دیگه منتظرشم نباشید چون دیگه عثل اکثریت مردم داره میاد سر جاشو دیگه کسی نمیتونه بیاد ادعای مهدی بودن کنه البته این اخوندا پرو تر از این حرفا هستند همین چند سال پیش میخواستند احمدی گدارو امام زمان اعلاام کنند اگرم میکردند همین عده کوچولو که میاند اینجا از اسلام ناب محمدی طرف داری میکنندباور میکردند اون موقع دیگه باید خر میوردیو باقالی جمع میکردی با تشکر از مدیر بلاگ

    پاسخحذف
  29. بنده ی الله۹.۷.۹۱

    3 - خدا رزق و روزی بعضی از شما را بر بعضی دیگر فزونی داده است و آنکه رزق و روزی او بیشتر شده است، زیادی به زیردستان (برده) و غلامان (برده) ندهد تا با او مساوی شوند. (قران . سوره نحل . آیه71)

    واقعا باید شرم کنی که معنا این آیه را اینطوری تحریف کرده ای!!!!!!!!!!!

    و اما معنا درست آن:

    71- و خداوند برخی از شما را بر برخی (دیگر) در روزی برتری داده است ، پس کسانی که برتری داده شده اند،(متاسفانه) حاضر نیستند از روزی خود به بردگانشان بدهند ، تا همگی در آن برابر شوند ، آیا آنها نعمت خدا را انکار می کند ؟!

    برو یه کم قرآن بخون عربی بلد شو دوبله کن بعد بیا بگو قرآن ایراد داره!!!!!!!!

    واقعا براتون متاسفم

    پاسخحذف
  30. ناشناس۱۴.۷.۹۱


    پس چرا کامنت من رو اینجا نگذاشتی که مردم ببینن
    نکنه !!!!

    پاسخحذف
  31. ناشناس۴.۱۲.۹۱

    البته چیزی که در اینجا کم بهش پرداخته شد مسیله "بهره کشی جنسی" از زنان و دختران برده است .
    لطفا در این باب مطلبی جداگانه بنویسید

    پاسخحذف
  32. ناشناس۹.۱.۹۲

    از وقتی به سایت شما امدم فهمیدم هیچ دلیل قانع کننده ای برای رد اسلام ندارید و جا داره ازتون تشکر کنم که من رو در دینم ثابت قدم تر کرده اید

    پاسخحذف
  33. ناشناس۹.۱۱.۹۲

    تاز اینو نگفتی:
    و با زنان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان بياورند قطعا كنيز با ايمان بهتر از زن مشرك است هر چند [زيبايى] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرك زن مدهيد تا ايمان بياورند قطعا برده با ايمان بهتر از مرد آزاد مشرك است هر چند شما را به شگفت آورد آنان [شما را] به سوى آتش فرا مى‏خوانند و خدا به فرمان خود [شما را] به سوى بهشت و آمرزش مى‏خواند و آيات خود را براى مردم روشن مى‏گرداند باشد كه متذكر شوند(بقره ایه221)


    خدا برای مثال زدن که نباید با زن آزاد مشرک ازدواج کنی مثال میزنه که کنیزه مومن (برده زن) از زن آزاد مشرک بهتره!!!!

    پاسخحذف
  34. علیرضا۳۰.۱۱.۹۲

    نویسنده ی محترم این وبلاگ با نهایت احترام به شما
    خواهشا ترجمه های نوشته شده که اشتباه و حتی در بعضی موارد ترجمه ی کاملا متفاوت با قرآن کریم دارد را اصلاح کنید.با تشکر

    اسلام = صلح و دوستی
    آخوند+مرجع تقلید+متعصب = کفر، ضلالت و بدبختی

    پاسخحذف
  35. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

      حذف
    2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

      حذف
    3. اینا یک بچه پنج ساله میفهمه که محمد پیامبر قبل فتح مکه مخالفه برده داری بود اما بعد فتح مکه مدینه به بزرگترین مرکزه برده داری دنیا تبدیل شد کاملترین انسان کوروش کبیره که برده داری را برانداخت نه محمد

      حذف
    4. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

      حذف
  36. اینا یک بچه پنج ساله میفهمه که محمد پیامبر قبل فتح مکه مخالفه برده داری بود اما بعد فتح مکه مدینه را به بزرگترین مرکزه برده داری دنیا تبدیل شد کاملترین انسان نام کوروش کبیره که برده داری را برانداخت نه محمد

    پاسخحذف
  37. اینا یک بچه پنج ساله میفهمه که محمد پیامبر قبل فتح مکه مخالفه برده داری بود اما بعد فتح مکه مدینه را به بزرگترین مرکزه برده داری دنیا تبدیل شد کاملترین انسان نام کوروش کبیره که برده داری را برانداخت نه محمد

    پاسخحذف
  38. ناشناس۱.۵.۹۵

    Lets enslave and rape some muslims and their family. Then we shall ask them how they feel.
    I think they will love it

    پاسخحذف
  39. ای کاش مستندات و مدارک بیشتری از گذشته وجود داشت تا امروز خیلی راحت و با درایت میتونستم تصمیم بگیریم و بحث کنیم. به نظر من هر کس در هر مکان و در هر زمان به اوج انسانیت و صداقت و درستی رسید اون شخص یک انسان و مسلمان و یا از هر دینی و از هر مذهبی که باشه به اوج کمال رسیده.چه فایده داره که یک شخص ادعا کنه که مسلمان هستش و به خدا اعتقاد داره ولی هیچ بویی از انسانیت نبرده.

    پاسخحذف

-------------------

وبلاگ نقد قرآن در فیس بوک :

www.facebook.com/alcorana.blogspot