۳۰ مرداد ۱۳۸۹

زنان حضرت محمد (خدیجه)


خدیجه از زنان حضرت محمد، دختر خویلد (۶۸ق‌ه-۳ق‌ه) و اولین زن خضرت محمد و فاطمه  دختر اوست.
نام کامل وی: خدیجه  بنت خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤی بن غالب به فهر بن مالک بن نضر بن کنانه. مادرش: فاطمه بنت زایده بن الأصم بن الهرم بن رواحه بن حجر بن عبد بن معیص بن عامر بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک.
زنان حضرت محمد (خدیجه)

خدیجه در سال ۶۸ قبل از هجرت در مکه تولد شد. از القاب خدیجه در زمان جاهلیت «الطاهره» و «سیده قریش» بود. طبق عقاید شیعه و برخی دیگر از مسلمانان و تاریخ نویسان اسلامی، خدیجه عزیزترین زن پیامبر بود. خدیجه زنی بازرگان و دارا بود که به اِمرأة القریش (یعنی شاهزاده خانم قریش) شهرت داشت.خدیجه پیش از محمد، دوبار ازدواج کرده بود. محمد ابتدا در کاروان‌های تجاری او کار می‌کرد و خدیجه  از امانتداری و کاردانی پیامبر خوشش آمده بود. خدیجه تمام ثروتش را برای دین اسلام خرج کرد. خدیجه سه پسر برای حضرت محمد آورد،  قاسم و عبدالله و طاهر که همگی در کودکی مردند. خدیجه همینطورچهار دختر هم برای حضرت محمد اورد ، به نام‌های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه زهرا.
محمد در ۲۵ سالگی با خدیجهٔ ۴۰ ساله ازدواج کرد. خدیجه  پیش از محمد با دو نفر دیگر ازدواج کرده بود که هر دوی آنها درگذشته بودند و از آنها فرزندانی به سن خود محمد داشت. خدیجه اولین کسی بود که به محمد ایمان آورد. محمد ۱۷ سال پیش از بعثت و ۱۱ سال پس از آن (از ۲۵ سالگی تا ۵۳ سالگی) با خدیجه زندگی کرد. خدیجه در سال نهم بعد از بعثت و دو سال قبل از هجرت در مکه درگذشت و قبر خدیجه  اکنون در قبرستان ابوطالب قرار دارد.
در مورد ازدواج محمد با خدیجه  گفته شده‌ است که این خدیجه  بوده ‌است که از محمد خواستگاری کرده ‌است. محمد پیش از ازدواج با خدیجه برای خدیجه  کار می‌کرد و خدیجه از زنان ثروتمند قریش بوده‌است. ثروت خدیجه و کارفرما بودن او نشان می‌دهد که پیش از محمد نیز زنان حق داشتن ثروت و حق کارفرما بودن را داشته‌ اند و مردان از کار کردن برای زنان شرمسار نبوده‌ اند.















نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
جن در قرآن و اسلام 
تناقضات قران
آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

۱ نظر:

  1. ناشناس۸.۱۱.۸۹

    این مطلب از نظر تاریخ مسلم است که تا خدیجه زنده بود حضرت محمد زن دیگرى نگرفت و خدیجه بنا بر قول مشهور و صحیح ‏سال دهم بعثت ‏یعنى بیست و پنج‏سال پس از این ازدواج ‏فرخنده و میمون از دنیا رفت، و زنهاى متعدد و زیاد دیگرى را که‏ حضرت محمد به ازدواج و همسرى خویش درآورد همگى پس‏ از وفات خدیجه بود، و در جاى خود-در بحث تعدد زوجات‏ حضرت محمد- که این داستان ‏بهترین دلیل و شاهد بر این مطلب است که انگیزه ازدواج‏ هاى ‏مکرر رسول خدا پس از وفات خدیجه انگیزه‏هاى سیاسى واجتماعى بوده که حضرت محمد مى‏خواسته بدین وسیله پیوندهاى ‏محکم و بیشترى با افراد سرشناس و قبائل معروف عرب پیداکرده و از این طریق براى پیشرفت اسلام و مکتب مقدس خود استفاده و بهره بیشترى ببرد.
    و گرنه معقول نیست کسى مانند حضرت محمد که از هر گونه امکانات مادى بهره‏مند بوده و همه جاذبه‏هائى را که ‏معمولا مورد توجه زنان مى‏باشد همچون فصاحت زبان و زیبائى ‏خارق العاده صورت و شهرت فامیلى و شخصیت ذاتى، و در یک ‏جمله آنچه خوبان همه داشتند همه را دارا باشد ولى تا سن پنجاه‏سالگى با یک زن بیوه (خدیجه) دو شوهر کرده بچه‏دارى که از نظر سن نیز خدیجه پانزده سال یا چیزى کمتر از او بزرگتر است‏ سازگارى کند،و هیچ به فکر ازدواج مجددى نیفتد، و پس از وفات خدیجه آنهمه زن ‏بگیرد...و باز هم مانند دشمنان مغرض و مخالف اسلام بگوئیم ‏هدف حضرت محمد در آن ازدواجها استفاده‏ هاى مالى و یا کامیابیهاى جنسى بوده و بناچار باید این حقیقت را بپذیریم که‏ هدف، همان هدف مقدس ترویج اسلام با استفاده از یک وسیله ‏طبیعى و اجتماعى بوده که روى بافت اجتماع آن روز بهترین وسیله‏بوده است

    پاسخحذف

-------------------

وبلاگ نقد قرآن در فیس بوک :

www.facebook.com/alcorana.blogspot