۳۰ مرداد ۱۳۸۹

شرایط حلال بودن خوردن ملخ و اسب و قاطر و الاغ (رساله (توضیح المسائل) امام خمینی)


مطابق رساله (توضیح المسائل) امام خمینی شرایط حلال بودن خوردن ملخ چیست؟

اگر ملخ را با دست ‏يا به وسيله ديگرى زنده بگيرند بعد از جان دادن خوردن ملخ حلال است. و لازم نيست كسى كه ملخ  را مى‏گيرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن ملخ ، نام خدا را ببرد، ولى اگر ملخ مرده ‏اى در دست كافر باشد و معلوم نباشد كه ملخ را زنده گرفته يا نه، اگر چه بگويد زنده ملخ  را گرفته ‏ام، حلال نيست. (توضیح المسائل) (رساله امام خمینی ، مساله  2622)

خوردن ملخى كه بال در نياورده، و نمى‏تواند پرواز كند حرام است. (توضیح المسائل) (رساله امام خمینی ، مساله  2623)


مطابق رساله (توضیح المسائل) امام خمینی حکم خوردن گوشت  اسب و قاطر و الاغ چیست؟ :

خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ  مكروه است، و اگر كسى با اسب و قاطر و الاغ وطى كند، يعنى نزديكى نمايد، حرام مى‏شود، و بايد اسب و قاطر و الاغ  را از شهر بيرون ببرند و در جاى ديگر بفروشند. (توضیح المسائل) (رساله امام خمینی ، مساله 2631)















نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
جن در قرآن و اسلام 
تناقضات قران
آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

۲ نظر:

  1. ناشناس۳۱.۴.۹۰

    امام خميني (ره) مي‌نويسد: از بهايم خشكي كه اهلي هستند تمام اقسام گوسفند و گاو و شتر حلال گوشت هستند و خوردن گوشت اسب، و قاطر و الاغ مكروه است. خوردن گوشت اسب از ميان اين سه نوع، كراهت كمتري دارد و غير اين اقسام از بهايم خشكي اهلي حرامند، مانند سگ و گربه و غير اينها،از بهايم وحشي آهو، گاو، بزكوهي، گورخر و خر وحشي حلال است، حيوانات درنده از بهايم حرامند و آنها عبارتند از هر حيوان درنه ای که دارای چنگال ونیش قوی باشد، مانند شیر، پلنگ، يوز و گرگ يا چنگال و نيش ضعيف داشته باشد، مانند روباه، كفتار و شغال»
    0000000000
    در ادله، ملاك حرمت ذاتي حيوانات چهارپا چنين بيان شده است:
    0000000000
    1- داشتن نيش
    يكي از ملاكات در حرمت گوشت حيوان كه در روايات بدان اشاره شده نيش داشتن است. امام صادق (ع) مي‌فرمايند: هر حيوان درنده‌اي كه داراي نيش است خوردن گوشت آن حرام است.
    امام صادق (ع) در پاسخ اين سوال كه از پرندگان و حيوانات وحشي كدام حلال گوشت است، فرمودند: رسول خدا (ص) حيوانات وحشي داراي نيش را حرام كرده است.
    2- درندگي
    يكي ديگر از علائم حيوانات چهارپاي حرام گوشت، درندگي است، امام صادق (ع) مي‌فرمايند: رسول خدا فرموده است از حيوانات درنده هيچ چيز را نخوريد.
    3- مسوخ بودن
    فقهاي عظام، دسته ديگري از حيوانات، مانند يوزينه، فيل، سوسمار، موش، خوك خرگوش را حرام دانسته‌اند و به آنها عنوان مسوخ داده‌اند.
    امام صادق (ع) فرمودند: خدا و رسولش گوشت تمام حيوانات مسخ شده را حرام كرده‌اند.
    0000000000
    شرايط حليت و حرمت پرندگان
    0000000000
    پرندگان حلال گوشت.
    0000000000
    امام خميني (ره) مي‌نويسد:
    پرنده حلال گوشت از حرام گوشت چنان چه روايتي بر حرمت يا حليت آن وارد نشده باشد، به دو چيز شناخته مي‌شود كه در شرع علامت حليت و حرمت قرار داده شده است.
    1- صفيف و دفيف یا هر پرنده‌اي كه صفيف ( بال نزدنش به هنگام پرواز ) بيشتر از دفــيف
    ( بال زدنش به هنگام پرواز )باشد حرام و گوشت هر پرنده‌اي كه برعكس باشد حلال گوشت است.
    2- حوصله ، قانصه و صيصيه یا هر پرنده‌اي كه يكي از اينها را داشته باشد حلال گوشت است و هر پرنده‌اي كه هيچ يك را نداشته باشد حرام گوشت است. حوصله( چينه دان ) عبارت است از جائي كه دانه و غير دانه از مأكولات در آن جمع مي‌گردد و جاي آن نزديكي حلق است. قانصه ( سنگ دان ) عبارت است از قطعه‌اي سخت كه در آن سنگ ريزه‌هايي كه پرنده مي‌خورد جمع مي‌گردد. صيصيه عبارت است از خاري كه در عقب پاي پرنده قرار دارد. پرندگان آبي در اين علامت‌ها با پرندگان خشكي مساوي‌اند، بنابراين هر پرنده‌اي كه دفيف ( بال زدن ) آن بيشتر باشد يا يكي از اين سه علامت را داشته باشند حلال گوشت است هر چند ماهي خوار باشد و آن پرنده‌اي كه صفيف ( بال نزدن ) آن بيشتر از دفيف آن باشد يا هيچ يك از ين سه علامت را نداشته باشد حرام گوشت است . »

    پاسخحذف
  2. ناشناس۳۱.۴.۹۰

    پرندگان حرام گوشت
    0000000000
    پرندگاني كه علامت‌هاي زير را دارند حرام گوشت مي‌باشند.
    0000000000
    1- صفيف (بال نزدن)
    يكي از از علائم پرندگان حرام گوشت اين است كه در حال پرواز بال نزدن آنها بيشتر از بال زدن باشد.
    زراره مي‌گويد: از امام باقر (ع) درباره پرندگان حلال گوشت سؤال كردم، حضرت فرمودند: پرنده‌ايي كه هنگام پرواز بال مي‌زند بخور و پرنده‌اي را كه هنگام پرواز بال نمي‌زند نخور.
    2- درندگي
    علائم دوم حرام گوشت بودن پرندگان، درندگي آنهاست.
    رسول خدا (ص) فرمودند: هر حيوان صاحب نيش از درندگان و هر صاجت چنگال از پرندگان، حرام گوشت است و نبايد از حيوانات درنده بخوري.
    3- نداشتن چينه دان
    یکی دیگر از نشانه‌هاي پرندگان حرام گوشت نداشتن چينه‌دان، سنگ‌دان، و خارپشت پا، كه به «انگشت ششم» معروف است را مي‌توان نام برد، فقدان هریک از اين سه امر علامت حرام گوشت بودن است، زيرا اگر يكي از اين علائم در پرنده‌اي باشد حلال گوشت است.
    پسر بكير از امام صادق (ع) نقلي مي‌كند كه حضرت فرموده است: از پرندگاني كه داراي سنگ‌دان و خاريشت پا و چينه‌دان هستند بخور
    4- نص خاص
    قسم چهارم از پرندگان حرام گوشت پرندگاني هستند كه روايت خاص بر حرمت آنها دلالت دارد. مثل طاووس وخفاش امام رضا (ع) فرمودند: طاووس حرام گوشت است و تخم آن نيز خورده نمي‌شود.
    امام رضا فرمودند: خفاش از حيوانات مسخ شده است.
    «در اين قسم طاووس و خفاش براساس حديث وارده حرام مي‌باشد و نمي‌توان از گوشت آنها استفاده كرد.
    0000000000
    شريط و نشانه هاي حلال گوشت بودن ماهيان
    0000000000
    در ميان گروه آبزي ها ماهيان داراي فلس حلال است و خوردن آن ها مشكل ندارد.
    فلس در لغت يعني :
    هر يك از پولك‌هاي خرد پوست ماهي
    فلس در اصطلاح فقها :
    براي ماهي فلس است ، قشري مانند ورق .
    امام خمینی« ره» مي‌فرمايد: ماهي ، در صورتي حلال است كه در اصل خلفت داراي فلس و قشر (پوسته) باشد.
    0000000000
    امام خميني (ره)درمورد صید ماهی می نویسند:
    0000000000
    « تزكيه ماهي ( موجود آبزي ) يا به بیرون آوردن آن به طورزنده از آب است يا به گرفتن آن بعد از بیرون آمدن از آب و قبل از مردنش است. چه این کار به وسیله دست يا به وسيله ای باشد مانند تور ومثل آن؛ پس اگر برلنج (کشتی) بپرد یا دریا آن را به ساحل پرت کند یا آبی که درآن است پایین بنشیند ، وکسی آن را قبل ازمردن بگیرد حلال می باشد. واگر قبل از آن که آن را بگیرد بمیرد، حرام می شود اگرچه درحالی که آن زنده است به آن برسد وناظر برآن شود بنا بر اقوي »
    امام خميني ( ره ) مي‌نويسند: « از ماهيان حز آنچه در اصل خلقت داراي فلس و پوست است خورده نمي‌شود، هر چند فلس آن باقي نباشد، مانند «ماهي» كنعت «ماهي بداخلاقي كه با زدن خود به سنگ و صخره فلس‌هايش مي‌ريزد ولذا اگر به اصل گوش آن نگاه کنی فلس را درآن می بینی. وبین اقسام ماهی صاحب پوسته فرقی نیست؛ پس همه آنها کوچک وبزرگ ازماهی ریزقنات وریش دار وکپور وطیرامی وابلامی غیراینها حلال می باشد. وآن که ذاتا دارای فلس نمی باشد ازآن خورده نمی شود مانند ماهی نهر که طویل است وماهی خار دار ومار ماهی وغیر اینها.»

    پاسخحذف

-------------------

وبلاگ نقد قرآن در فیس بوک :

www.facebook.com/alcorana.blogspot