۱۰ مرداد ۱۳۸۹

علامه محمد باقر مجلسی


علامه محمد باقر مجلسی فرزند ملا محمد تقی مجلسی فرزند مقصود علی مجلسی ، معروف به علامه مجلسی و مجلسی ثانی یکی از علمای بزرگ تشیع دوران صفویه بود.
علامه محمد باقر مجلسی در سال ۱۰۳۷ هجری قمری،  در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش مولا محمد تقی مجلسی از شاگردان شیخ بهایی بود و در علوم اسلامی از بزرگان روزگار خود به شمار می‌رفت. مادر محمد باقر مجلسی دختر صدرالدین محمد عاشوری بود.

علامه محمد باقر مجلسی
مجلسی هنوز به سن ۴ سالگی نرسیده بود که نزد پدرش به تحصیل پرداخت و در مساجد برای نماز حاضر می‌شد. چنانچه مجلسی می‌گوید: «الحمد الله رب العالمین که بنده در سن ۴ سالگی همه اینها را می‌دانستم؛ یعنی خدا و نماز و بهشت و دوزخ. و نماز شب می‌کردم در مسجد صفا، و نماز صبح را به جماعت می ‌کردم و اطفال را نصیحت می‌ کردم به آیت و حدیث، به تعلیم پدرم رحمة الله علیه». محمد باقر مجلسی در زمان کوتاهی تمام علوم رسمی زمان خود را فرا گرفت.
با وجود اینکه پدر محمد باقر مجلسی در علوم نقلی تبحر داشت، ولی بر اثر تغییر جهتی که در پدر علامه محمد باقر مجلسی حاصل شده بود و بیشتر متمایل به علوم نقلی و بخصوص شرح و تفسیر احادیث گردیده بود، تنها علوم نقلی را از پدرش فرا گرفت و علوم عقلی را نزد آقا حسین خوانساری استفاده کرد.
علامه محمد باقر مجلسی در ۱۴ سالگی از ملاصدرا، اجازه روایت گرفت. و سپس در حضور استادانی چون علامه حسن علی شوشتری، امیر محمد مومن استرآبادی، میرزای جزایری، شیخ حرعاملی، ملا محسن استرآبادی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا صالح مازندرانی، تحصیل کرد. محمد باقر مجلسی در اندک زمانی بر دانش‌های صرف و نحو، معانی و بیان، لغت و ریاضی، تاریخ و فلسفه، حدیث و رجال، در ایه و اصول و فقه و کلام احاطه کامل پیدا کرد.
لازم به ذکر است محمد باقر مجلسی در زمان خود با توجه به نزدیکی به دربار شاه سلطان حسین، بر ضد آشنایی با دانشهای مبتنی بر خرد و استدلال برخاست و حتی نوشت که نباید پیرامون علم و صفات خداوند و شبهه‌ های مربوط به قضا و قدر اندیشید . در همین دوران است که ملا صدرا تکفیر می‌شود و مجلسی ملا صادق اردستانی را از اصفهان بیرون می‌کند
محمد باقر مجلسی در ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ یا ۱۱۱۱ وفات یافت و در جامع عتیق اصفهان مدفون شد.
















نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
جن در قرآن و اسلام 
تناقضات قران
آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

۵ نظر:

  1. ناشناس۷.۲.۹۰

    علامه ملا محمد باقر مجلسی در دار السلطنه اصفهان متولد شد. تولد علامه ملا محمد باقر مجلسی در خانواده ی علم و فضیلت و در عصر مرجعیت میرداماد فقیه و فیلسوف نامی اتفاق افتاد.علامه مجلسی دراواسط نیمه دوم سده ی یازدهم هجری و ده سال اول سده ی دوازدهم مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامی شیعه امامی، و شیخ الاسلام اصفهان و سرآمد علمای آن شهر عالم پرور بوده است. علامه ملا محمد باقر مجلسی سومین پسر ملا محمد تقی مجلسی است که او نیز از مفاخر علمای شیعه است و در اواخر حکومت صفویه با پشت کار فوق العاده و حوصله پر توانش توفیق یافت از راه تألیف و تصنیف کتابها و تدریس علوم و فنون اسلامی و تعلیم و تربیت شاگردان بسیار و اداره امور دینی شیعیان عصر خویش، آن چنان خدمت مثبت و سازنده ای به مردم مسلمان و شیعه ایران کند که هیچ مرجع روحانی دیگری چنین توفیقی نیافته است. بیشتر تحصیلات علامه ملا محمد باقر مجلسی در علوم دینی در خدمت پدر بزرگوارش بود و از دیگر استادان او می توان به ملا محمد صالح مازندرانی که شوهر خواهرش بود، ملا حسنعلی شوشتری، میرزا رفیع الدین طباطبائی نائینی، میر محمد قهپائی اصفهانی، ملا محمد شریف رویدشتی اصفهانی، شیخ عبدالله بن شیخ جابر عاملی، شیخ علی عاملی نواده ی شهید ثانی، ملا محسن فیض کاشانی، سید میرزای جزائری، ملا محمد طاهر قمی و ... اشاره کرد. و از شاگردان علامه مجلسی می توان به سید نعمت الله جزایری – میر محمد صلح خاتون آبادی – حاج محمد اردبیل – مولی ابوالحسن شریف عاملی غتونی – شیخ سلیمان ما حوزی بحرینی – ملا محمد سراب – میرزا عبدالله تبریزی اصفهانی – میر محمد حسین خاتون آبادی – ملا محمد مجلسی ( پسر عموی علامه ) و ... اشاره کرد. علامه ملا محمد باقر مجلسی دو همسر داشته است که از همسر اول صاحب یک پسر و دو دختر شد و از همسر دوم خود صاحب یک پسر و یک دختر شد. گفته شده که علامه ملا محمد باقر مجلسی همسر سومی هم داشته که از آن صاحب دو پسر و دو دختر شد. علامه ملا محمد باقر مجلسی در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان سال 1110 هـ.ق در اصفهان شهر خود به جهان باقی شتافت. علامه ملا محمد باقر مجلسی را در کنار مسجد جامع، پایگاهش و نزدیک خانه اش، جنب پدر علامه اش ملا محمد تقی مجلسی مدفون کردند. آرامگاه علامه ملا محمد باقر مجلسی در کنار مسجد جامع اصفهان واقع است.

    پاسخحذف
  2. احسان۲۲.۴.۹۰

    من بعضي خزعبلات اين شخص را قبول ندارم.بخصوص معراج پيامبر كه آتو ميده دست كساني كه اهل گير دادن هستن.بخصوص اون نوشته معراجش كه مزخرفه انصاف

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۴.۹.۹۱

    این شخص یک فراماسون نفوذی و عامل انحراف حقیقت اسلام بوده است . از لباسش هم معلومه که شبیه اسقفهای منحرف کلیساست.

    پاسخحذف
  4. ناشناس۱۶.۱۰.۹۱

    http://anosiha.blogspot.se/
    الله اعلم

    پاسخحذف
  5. ناشناس۸.۳.۰۱

    این فرقه کذاب بی ریشه در تمام ۴۰۰ سال اشغالگری شان در ایران همیشه باعث فقر و فساد و فحشا بودند

    پاسخحذف

-------------------

وبلاگ نقد قرآن در فیس بوک :

www.facebook.com/alcorana.blogspot