- تعریف زنا در اسلام چیست؟
زنا عبارت از جماع (امیزش) مرد با زني كه بر او ذاتا حرام است گرچه در دبر باشد ، در غير موارد وطي شبهه (ماده 63 ) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
- حد زنا در اسلام چیست؟
1 - حد زنا در موارد زير قتل است :
الف - زنا با محارم نسبي (ماده 82) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
ب - زنا با زن پدر كه موجب قتل زاني است . (ماده 82 ) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
ج - زناي غير مسلمان با زن مسلمان كه موجب قتل زاني است . (ماده 82 ) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
د - زناي به عنف و اكراه كه موجب قتل زاني اكراه كننده است . (ماده 82) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
2 – حد زنا در موارد زیر رجم ( سنگسار) است :
الف - زنای مرد محصن (مردي كه داراي همسر دائمي است و با او در حالي كه عاقل بوده جماع كرده و هر وقت نيز بخواهد مي تواند به اوجماع كند) (ماده 83) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
ب - زناي زن محصنه با مرد بالغ ( زن محصنه زني است كه داراي شوهر دائمي است و شوهر در حالي كه زن عاقل بوده با او جماع كرده است و امكان جمع با شوهر را نيز داشته باشد) اما زناي زن محصنه با نابالغ موجب حد تازيانه است. (ماده 83) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
3 - حد زناي زن يا مردي كه همسر دائم نداشته باشد صد تازيانه است . (ماده 88) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
4 - هرگاه زن يا مردي چند بار زنا كند و بعد از هر بارحد بر او جاري شود در مرتبه چهارم كشته مي شود . (ماده 90 ) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
5- زنا در زمانهاي متبركه چون اعياد مذهبي و رمضان و جمعه و مكانهاي شريف چون مساجد علاوه بر حد موجب تعزير است . (ماده 106 ) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
6 - هرگاه محكوم به حد زنا ديوانه يا مرتد( برگشتن از دین اسلام) شود حد ازاو ساقط نمي شود . (ماده 95) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
- روش اجرای حد زنا رجم (سنگسار) به چگونه است؟
1 - مرد را هنگام رجم (سنگسار) تا نزديكي كمر و زن را تا نزديكي سينه در گودال دفن مي كنند آنگاه رجم (سنگسار) مي نمايند . (ماده 102 ) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
زنا (همخوابی زن و مرد نامحرم) در اسلام |
3 - بزرگي سنگ در رجم (سنگسار) نبايد به حدي باشد كه با اصابت يك يا دو عدد شخص كشته شود همچنين كوچكي آن نبايد به اندازه اي باشد كه نام سنگ بر آن صدق نكند . (ماده 104 ) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
4 - مناسب است كه حاكم شرع مردم را از زمان اجراء حد (سنگسار) آگاه سازد و لازم است عده اي از مومنين كه سه نفر كمتر نباشند در حال اجراي حد (سنگسار) حضور يابند . (ماده 101) (قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
5 - حضور شهودهنگام اجراي حد رجم (سنگسار) لازم است ولي با غيبت آنان حد (سنگسار) ساقط نمي شود اما با فرار آنها حد(سنگسار) ساقط مي شود . (ماده 107) ( قانون مجازات اسلامی) (حدود اسلامی)
صفحه فیس بوک وبلاگ نقد قرآن
- نقد زندگی تاریخی حضرت محمد
- جن در قرآن و اسلام
- تناقضات قران
- آیا حضرت محمد معصوم بوده؟
- غدیرخم
اگر شخصی با یکی از فامیل هایشان که به اصطلاح دوست دخترش هست و قصد ازدواج دایم باهم را داشته باشند نزدیکی کند، بدون عمل دخول، باز هم احکام زنا بار می شود. از نظر آخرت و قیامت گناهشان چقدر است؟ و چگونه می شود جبران کرد؟ و چه مقدار نزدیکی زنا نامیده می شود؟
پاسخحذفجواب:
هر گونه ارتباط جنسی اعم از صحبت های عاشقانه، لمس و نوازش و ... قبل از عقد ازدواج حرام است. اما زنا که عبارت است از عمل زناشویی با غیر همسر شرعی (دائم یا موقت)، از نظر قرآن گناه بزرگى است و دارای شرایطی است یکی از شرایط آن دخول است و تا زمانی که دخول انجام نشده، گرچه روابط زن و مرد نامحرم کار حرام و گناه بزرگی است، اما زنای مصطلح نیست. راه جبران چنین گناهی پشیمانی و توبه واقعی در پیشگاه خداوند است و ازدواج آنان اشکال ندارد.
اسلام برای بر آورده شدن نیازهای زن و مرد، چهارچوب ازدواج را معین کرده است و هر گونه ارتباط جنسی اعم از صحبت های عاشقانه، لمس و نوازش و ... باید بعد از عقد ازدواج باشد. حتی دختر و پسری که با هم نامزد هستند و قرار است که در آینده نزدیک با هم ازدواج کنند، قبل از عقد نمی توانند از یکدیگر استفاده و لذت جنسی ببرند، حتی اگر در حد گفت و شنودهای عاشقانه و دست دادن باشد.
اما زنا که عبارت است از عمل ... زناشویی با غیر همسر شرعی (دائم یا موقت)، از نظر قرآن گناه بزرگى است که خداوند در بار? آن مىفرماید: "نزدیک زنا نشوید چرا که عمل بسیار زشتى است و راه و روش بدى است،[1]، زنا دارای شرایطی است یکی از شرایط تحقق زنای اصطلاحی - که دارای احکام شرعی؛ مثل حد، حرمت ابدی و... - دخول به اندازه حشفه (ختنه گاه) است و تا زمانی که دخول انجام نشده است، گرچه روابط زن و مرد نامحرم کار حرام و گناه بزرگی است، اما زنای مصطلح نیست به هر حال هم زنا که عبارت است از عمل زناشویی با غیر همسر شرعی (دائم یا موقت)، حرام و گناه است و هم کار های دیگری که از آنها به عنوان مقدمه و عوامل نزدیک شدن به زنا نام بردیم و تنها تفاوتی که بین زنا و کارهای دیگری که به حد زنا نمی رسد، وجود دارد این است که حاکم شرع و دستگاه قضایی بر مرد و زن زنا کار حد شرعی (مجازات معینی را که خداوند در قرآن بیان فرموده است[2]) جاری می کند. اما اگر اعمال منافی عفت و کارهای خلاف شرع زن و مرد نامحرم به مرحله زنا نرسد باز هم گناه انجام داده اند و حاکم شرع و دستگاه قضایی می تواند با توجه به شدت و ضعف گناه آنها را به مجازات های کمتر از حد شرعی زنا تنبیه (تعزیر) نماید. راه جبران چنین گناهی پشیمانی و توبه واقعی در پیشگاه خداوند است و ازدواج آنان اشکالی ندارد.
[2] اسراء،32، "وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلا".
[5] نور،2، "الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فی دینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنینَ"؛ هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حکم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند".
اسلام به منظور حفظ عفت عمومی هر گونه ارتباط نامشروع با نامحرم اعم از سخن گفتن از روی شهوت، نگاه شهوت آمیز، تماس بدنی و عمل زناشویی را ممنوع كرده و بر حیا و عفت و پاكدامنی تأكید نموده است.
پاسخحذفپیامبر اكرم(ص) از سخن گفتن زن با مرد نامحرم نهی كرد و فرمود: "هر مردی با زن نامحرمی دست دهد، دچار غضب الهی شود و هر كس با زن نامحرمی همراه شود و در جای خلوتی قرار گیرد، در زنجیری از آتش قرار خواهد گرفت".1
فقها بر اساس روایات معصومان دربارة روابط با نامحرم احكامی را بیان داشته اند كه به پاره ای از آنها اشاره میكنیم:
1ـ خانم ها می توانند با نامحرم صحبت نمایند، مشروط به این كه:
1ـ به قصد لذت نباشد،
2ـ صدای خود را نازك و تلطیف نكنند،
3ـ خوف فتنه نباشد.2
مسئله 2ـ هر كسی كه نگاه كردن به او جایز نیست، تماس بدنی با او نیز جایز نیست و هر گونه لمس كردن بدن با هر عضوی باشد، حرام است و باید از آن اجتناب كرد، مگر این كه از روی لباس و بدون قصد لذت باشد.3
مسئلة 3ـ اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند كه كسی آن جا نباشد و دیگری هم نتواند وارد شود، چنانچه بترسند كه به حرام بیفتند، باید از آنجا بیرون روند و ماندن آنها در آن مكان حرام است.4
حكم آمیزش جنسی وعمل خلاف عفت واضح است كه در فرهنگ اسلامی به آن "زنا" گفته میشود و از گناهان كبیره است. قرآن مجید میفرماید: "نزدیك زنا (روابط نامشروع جنسی) نشوید كه كار بسیار زشت و بد راهی است".5
پیامبر(ص) در مورد آثار این عمل زشت میفرماید: "در زنا شش اثر سوء است كه سه قسمت آن در دنیا و سه قسمت در اخرت است. آثار دنیوی: نورانیت را از انسان می گیرد و روزی را قطع میكند و نابودی را تسریع می بخشد. اما آن سه كه در آخرت است: غضب الهی، سختی حساب و دخول در آتش دوزخ".6
از آن جا كه قبولی عبادات مشروط به رعایت تقوا است (چنان كه قرآن مجید میفرماید: "تنها خدا از پرهیزگاران می پذیرد". 7می توان نتیجه گرفت كه با ارتكاب عمل منافی عفت و روابط نامشروع، عبادت اثر خود را از دست میدهد و گناه مانع قبولی عمل می شود، اگر چه از نظر فقهی صحیح میباشد. البته توجه داشته باشید كه تصور نشود چون عمل مقبول الهی نیست، پس اصلاً انجام ندهیم، بلكه باید در هر حال عبادات را انجام داد و سعی در ریشه كردن چیزهای داشته كه موجب عدم قبولی اَعمال میشود.
اول اینکه قانون مجازات اسلامی را نباید با فرمان قرآن یکی دانست.و دوم اینکه تثبیت زنا تحت شرایطی بسیار سخت و گاه ناممکن میسر میشود که یکی از انها شهادت چهار مرد عاقل؛بالغ و مومن میباشد که یقینن هر کس عمل زنا را انجام دهد انقدر محتاط هست که مدرک دست کسی ندهد.و چهار نفر با شرایطی که ذکر شد امکان ندارد چنین حادثه ای را با چشم خویش ببینند
پاسخحذفناشناس عزیز باید عرض کنم فرمان قرآن به مراتب خطرناک تر و سخت تر است زیرا که :
پاسخحذف- و کسانیکه زنان خود را به زنا متهم میکنند، اگر نتوانند 4 شاهد پیدا کنند میتوانند خود چهار بار شهادت بدهند در راه خدا که او از راستگویان است. ( قرآن . سوره نور . آیه 6 )
لطفا قرآن را با دقت مطالعه بفرمایید
سپاس
کافی ست یک نفر یکبار سنگسار را ببیند تا به میزان وحشیگری قادر متعال و رسولش پی ببرد
پاسخحذف