۳۰ مرداد ۱۳۸۹

آیات شیطانی (غرانیق)


ماجرای (غرانیق) در صدر اسلام چه بوده است؟ (آیات شیطانی)

آیات شیطانی (غرانیق)

ماجرای ستایش بت های مهم قریش توسط حضرت  محمد  به غرانیق ( آیات شیطانی ) شهرت دارد. بر این اساس که در لحظات نا امیدی وقتی حضرت  محمد  آیه "افرایتم اللات و العزی"یعنی: (مشرکان آیا دو بت لات و عزی را دیدید؟) را قرائت کرد به ستایش ان بت ها پرداخت و گفت : " تلک الغرانیق العلی و ان شفاعنهن لترنجی " یعنی : (آن بت ها لات وعزی بزرگ اند و همانا شفاعت انها پذیرفته است.)... انگاه حضرت  محمد  به سجده افتاد و مشرکین و کافران نیز از ستایش پیغمبر خوشنود شدند و به سجده افتادند. (تاریخ طبری.جلد 3.صفحه881-883) البته متن آیه مذکور از اکثر قرآن های موجود حذف شده است زیرا گروهی از  مسلمانان  معتقد بودند که آیه ستایش بت ها را شیطان بر زبان پیغمبر جاری ساخته است! و گروهی دیگر هم اساسا ماجرای غرانیق را انکار کردند. اما آیات متعددی مبنی بر نکوهش و پشیمانی محمد از ستایش بت هادر صدراسلام در قرآن هست که واقعه "غرانیق"را تایید می کند. (سوره حج.آیه 52و53) (سوره اسری.آیه.73و76)









- نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
- جن در قرآن و اسلام 
- تناقضات قران
- آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

۱۰ نظر:

  1. ناشناس۲۰.۳.۹۰

    کتاب ایات شیطانی در سبکی شبیه به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده‌و بخشی از آن از یک ماجرای صدر اسلام مشهور به غرانیق الهام گرفته‌است. ماجرای غرانیق که در تعدادی از کتاب‌های تاریخ اسلام به مانند تاریخ طبری آمده است شرح آیاتی است که توسط شیطان در دهان محمد پیامبر اسلام در حال خواندن سوره نجم در دوران زندگی در مکه قرار داده میشود و محمد سپس توسط جبرئیل از وحی نبودن این آیات و شیطانی بودن آن مطلع میگردد. تقریباً همگی مسلمانان سراسر قرون، این داستان را ساختگی دانسته و رد میکردند، بیشتر مسلمانان دوران معاصر تا پیش از انتشار رمان آیات شیطانی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، از این ماجرا اطلاعی نداشتند.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۰.۳.۹۰

    غرانیق، جمع غرنوق یا غرنیق است. غرنوق به معنای مرغ آبی است که گردن بلندی دارد و سپید یا سیاهرنگ است، به معنای جوان سپید زیباروی نیز به کار رفته‌است. برخی غرنوق را لک‌لک، بوتیمار (غم خورک) نیز معنا کرده‌اند. از این رو این آیات را غرانیق می‌نامند که به این گمان اعراب که بت‌ها، مانند پرندگان، به آسمان عروج می‌کنند و برای پرستندگان خود شفاعت می‌نمایند، نزدیکی معنایی دارد.
    ماجرای غرانیق (آیات شیطانی) برای مسلمین می‌تواند آزاردهنده باشد چون می‌تواند در تضاد با اصل عصمت قرار گیرد. آزاردهندگی تا به آنجاست که برخی این «قصه غرانیق» (آیات شیطانی)را سم مهلک دانسته‌اند برخورد مسلمانان با ماجرای غرانیق (آیات شیطانی)که در بعضی کتاب‌ های تفسیر آمده‌است چند گونه‌است. عده‌ای با توجه به این ماجرا غرانیق(آیات شیطانی) (و پذیرفتن تلویحی یا نسبی آن) و مواردی دیگر «عصمت» را تنها در ابلاغ رسالت دانسته‌اند. گروهی دیگر از جمله شیعیان منکر غرانیق(آیات شیطانی) هستند و به نظرشان این داستان غرانیق را دلایل تاریخی و عقلی جعلی است . از جمله آیه ۵۲ سوره حج را آیه‌ای مدنی می‌دانند.
    به گفته لغت‌نامه دهخدا داستان غرانیق (آیات شیطانی)از داستان‌هائی است که از طرف مخالفین اسلام ساخته شده‌است و به تفسیر بهاءالدین خرمشاهی ماجرایی است علیه قرآن و اصالت وحی. غرانیق در تاریخ طبری، تفسیر طبری، طبقات ابن سعد و اسباب التنزیل واقدی با سندهای مفرد نقل شده‌است.
    اکثر مستشرقین غرانیق (آیات شیطانی)را با این استدلال پذیرفته‌اند که امکان اینکه مسلمانان خودشان غرانیق (آیات شیطانی)را ابداع کنند، یا اینکه آن را از معاندان اسلام بپذیرند کم است.دائرةالمعارف قرآنی لایدن بیشتر سندهای داستان مشهور به غرانیق (آیات شیطانی)را منتهی به تابعین و گاه به برخی از صحابه می‌داند که از لحاظ زمان‌بندی نمی‌توان به جمع‌بندی دقیقی رسید جزآنکه داستان بصورت نسبی قدیمی است. همچنین شواهدی منبی بر اینکه ممکن است غرانیق (آیات شیطانی)در زمانی در نیمه اول قرن دوم هجری (هشتم میلادی) پدید آمده باشد، وجود دارد

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۵.۴.۹۰

    در آیات سوره حج و اسرا خداوند به اشتباهی از طرف پیامبر اشاره میکند اما تصریح میکند که ما ان را محو ساختیم. اشتباه از طرف پیامبران ممکن است چراکه ایشان انسانند. مانند موسی که انسانی را کشت یا ابراهیم که در مورد معاد سوال کرد و در راه قربانی ابراهیم با شیطان مواجه شد و ..
    لطفا این ایات را مطالعه کنید جالب است

    پاسخحذف
  4. ناشناس۹.۶.۹۰

    دوست دارم کتاب ایات شیطانی رو ببینم یا حد اقل بیشتر ایاتش رو بذاردن تا بیشتر به قران کریم ایمان اوریم

    پاسخحذف
  5. ناشناس۲۸.۱۲.۹۰

    ميشه كتاب آيات شيطاني و برا دانلود بذارين ممنونم

    پاسخحذف
  6. ناشناس۲۸.۱۲.۹۰

    ميشه كتاب و برا دانلود بزارين يا خلاصه اي ازش و بنويسيد تا استفاده كنيم

    پاسخحذف
  7. ناشناس۱۴.۲.۹۱

    ببینید عزیزانم اسلام یعنی کشتار!من در اینکه قران رو شخص محمد خونخوار نوشته شک ندارم پس به امید روزی که همه از بی اساس بودن اسلام وقران اکاه بشن امیدوارم!

    پاسخحذف
  8. ناشناس۲۵.۷.۹۱

    عزیزان قادسیه هنوز به پایان نرسیده روزی خواهد رسید که با دانش و آگاهی بر این تیرگی 1400 ساله پیروز میشویم راهش خشونت نیست تنها آگاهی دادن به بیخردان است 

    پاسخحذف
  9. ناشناس۴.۱۱.۹۱

    خفه شو

    پاسخحذف
  10. لینک دانلود کتاب آیات شیطانی:

    http://azadieiran2.wordpress.com/2011/05/03/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%85/

    پاسخحذف

-------------------

وبلاگ نقد قرآن در فیس بوک :

www.facebook.com/alcorana.blogspot