۳۱ مرداد ۱۳۸۹

سوره‌ های قرآن




فهرست سوره‌های قرآن:

  • ترتیب نزول سوره‏‌ها بر طبق روایت ابن عباس و تکمیل آن مطابق روایت جابر بن زید، با تصحیح از روی چند نسخه‌‏ مختلف آمده است.

ردیف        نام سوره         شمار آیه‌ ها         ترتیب نزول        محل نزول
۱ فاتحه ۷ ۵ مکه
۲ بقره ۲۸۶ ۸۷ مدینه
۳ آل عمران ۲۰۰ ۸۹ مدینه
۴ نساء ۱۷۶ ۹۲ مدینه
۵ مائده ۱۲۰ ۱۱۳ مدینه
۶ انعام ۱۶۵ ۵۵ مکه
۷ اعراف ۲۰۶ ۳۹ مکه
۸ انفال ۷۵ ۸۸ مدینه
۹ توبه ۱۲۹ ۱۱۴ مدینه
۱۰ یونس ۱۰۹ ۵۱ مکه
۱۱ هود ۱۲۳ ۵۲ مکه
۱۲ یوسف ۱۱۱ ۵۳ مکه
۱۳ الرعد ۴۳ ۹۶ مدینه
۱۴ ابراهیم ۵۲ ۷۲ مکه
۱۵ حجر ۹۹ ۵۴ مکه
۱۶ نحل ۱۲۸ ۷۰ مکه
۱۷ اسراء ۱۱۱ ۵۰ مکه
۱۸ کهف ۱۱۰ ۶۹ مکه
۱۹ مریم ۹۸ ۴۴ مکه
۲۰ طه ۱۳۵ ۴۵ مکه
۲۱ انبیاء ۱۱۲ ۷۳ مکه
۲۲ حج ۷۸ ۱۰۴ مدینه
۲۳ مؤمنون ۱۱۸ ۷۴ مکه
۲۴ نور ۶۴ ۱۰۳ مدینه
۲۵ فرقان ۷۷ ۴۲ مکه
۲۶ شعراء ۲۲۷ ۴۷ مکه
۲۷ نمل ۹۳ ۴۸ مکه
۲۸ قصص ۸۸ ۴۹ مکه
۲۹ عنکبوت ۶۹ ۸۵ مکه
۳۰ روم ۶۰ ۸۴ مکه
۳۱ لقمان ۳۴ ۵۷ مکه
۳۲ سجدة ۳۰ ۷۵ مکه
۳۳ احزاب ۷۳ ۹۰ مدینه
۳۴ سبأ ۵۴ ۵۸ مکه
۳۵ فاطر ۴۵ ۴۳ مکه
۳۶ یس ۸۳ ۴۱ مکه
۳۷ صافات ۱۸۲ ۵۶ مکه
۳۸ ص ۸۸ ۳۸ مکه
۳۹ زمر ۷۵ ۵۹ مکه
۴۰ غافر ۸۵ ۶۰ مکه
۴۱ فصلت ۵۴ ۶۱ مکه
۴۲ شوری ۵۳ ۶۲ مکه
۴۳ زخرف ۸۹ ۶۳ مکه
۴۴ دخان ۵۹ ۶۴ مکه
۴۵ جاثیة ۳۷ ۶۵ مکه
۴۶ احقاف ۳۵ ۶۶ مکه
۴۷ محمد ۳۸ ۹۵ مدینه
۴۸ فتح ۲۹ ۱۱۲ مدینه
۴۹ حجرات ۱۸ ۱۰۷ مدینه
۵۰ ق ۴۵ ۴۳ مکه
۵۱ ذاریات ۶۰ ۶۷ مکه
۵۲ طور ۴۹ ۷۶ مکه
۵۳ نجم ۶۲ ۲۳ مکه
۵۴ قمر ۵۵ ۳۷ مکه
۵۵ الرحمن ۷۸ ۹۷ مدینه
۵۶ واقعه ۹۶ ۴۶ مکه
۵۷ حدید ۲۹ ۹۴ مدینه
۵۸ مجادله ۲۲ ۱۰۶ مدینه
۵۹ حَشر ۲۴ ۱۰۱ مدینه
۶۰ ممتحنه ۱۳ ۹۱ مدینه
۶۱ صف ۱۴ ۱۱۱ مدینه
۶۲ جمعه ۱۱ ۱۰۹ مدینه
۶۳ منافقون ۱۱ ۱۰۵ مدینه
۶۴ تغابن ۱۸ ۱۱۰ مدینه
۶۵ طلاق ۱۲ ۹۹ مدینه
۶۶ تحریم ۱۲ ۱۰۸ مدینه
۶۷ ملک ۳۰ ۷۷ مکه
۶۸ قلم ۵۲ ۲ مکه
۶۹ حاقه ۵۲ ۷۸ مکه
۷۰ معارج ۴۴ ۷۹ مکه
۷۱ نوح ۲۸ ۷۱ مکه
۷۲ جن ۲۸ ۴۰ مکه
۷۳ مزمل ۲۰ ۳ مکه
۷۴ مدثر ۵۶ ۴ مکه
۷۵ قیامه ۴۰ ۳۱ مکه
۷۶ انسان ۳۱ ۹۸ مدینه
۷۷ مرسلات ۵۰ ۳۳ مکه
۷۸ نبأ ۴۰ ۸۰ مکه
۷۹ نازعات ۴۶ ۸۱ مکه
۸۰ عبس ۴۲ ۲۴ مکه
۸۱ تکویر ۲۹ ۷ مکه
۸۲ انفطار ۱۹ ۸۲ مکه
۸۳ مطففین ۳۶ ۸۶ مکه
۸۴ انشقاق ۲۵ ۸۳ مکه
۸۵ بروج ۲۲ ۲۷ مکه
۸۶ طارق ۱۷ ۳۵ مکه
۸۷ اعلی ۱۹ ۸ مکه
۸۸ غاشیه ۲۶ ۶۸ مکه
۸۹ فجر ۳۰ ۱۰ مکه
۹۰ بلد ۲۰ ۳۵ مکه
۹۱ شمس ۱۵ ۲۶ مکه
۹۲ لیل ۲۱ ۹ مکه
۹۳ ضحی ۱۱ ۱۱ مکه
۹۴ شرح ۸ ۱۲ مکه
۹۵ تین ۸ ۲۸ مکه
۹۶ علق ۱۹ ۱ مکه
۹۷ قدر ۵ ۲۵ مکه
۹۸ بینه ۸ ۱۰۰ مدینه
۹۹ زلزال ۸ ۹۳ مدینه
۱۰۰ عادیات ۱۱ ۱۴ مکه
۱۰۱ قارعة ۱۱ ۳۰ مکه
۱۰۲ تکاثر ۸ ۱۶ مکه
۱۰۳ عصر ۳ ۱۳ مکه
۱۰۴ همزه ۹ ۳۲ مکه
۱۰۵ فیل ۵ ۱۹ مکه
۱۰۶ قریش ۴ ۲۹ مکه
۱۰۷ ماعون ۷ ۱۷ مکه
۱۰۸ کوثر ۳ ۱۵ مکه
۱۰۹ کافرون ۶ ۱۸ مکه
۱۱۰ نصر ۳ ۱۰۲ مدینه
۱۱۱ مسد ۵ ۶ مکه
۱۱۲ اخلاص ۴ ۲۲ مکه
۱۱۳ فلق ۵ ۲۰ مکه
۱۱۴ ناس ۶ ۲۱ مکه



۳۰ مرداد ۱۳۸۹

جن در قرآن و اسلام



جن چیست؟

جن واژه‌ ای عربی و به معنی «موجود پنهان و نادیدنی» است. سی و چهار بار نام جن در قرآن آورده شده است و هفتاد و دومین سوره قرآن به نام این موجود یعنی جن نامگذاری شده است.

جن در قرآن و اسلام
جن موجودی است که از آتش  آفریده شده‌ است.قرآن . سوره الرحمن . آیه 15)
جن پیش از آفرینش انسان، خلق شده است. ( قرآن . سوره حجر، آیه 27)
جن دارای دو جنس نر و ماده  معرفی شده‌ است. (  قرآن . سوره الرحمن . آیه 56)
جنیان چون انسانها دسته دسته به دنیا آمده اند، تا زمان مرگ زندگی کرده و بعد به جهان آخرت خواهند رفت. ( قرآن .سروره فصلت، آیه 25)

به وجود جن بارها در قرآن اشاره شده است که برای نمونه به آیات زیر اشاره می کنیم :

- سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده گرد آمده و به صف می رفتند.
( قرآن . سروه نمل. آیه 17)
- برای خدا شریکانی از جن قرار دادند و حال آن که جن را خدا آفریده است.  
( قرآن . سوره انعام، آیه 17 )
- بگو اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند، نمی توانند، هر چند که یکدیگر را یاری دهند. ( قرآن . سوره اسرا. آیه 88 )
- سخن پروردگارت بر تو مقرر شد که جهنم را ازجن و انس انباشته می کنیم. 
(قرآن . سوره هود . آیه 119)
- ای گروه جنیان و آدمیان، اگر می توانید که از قطر آسمان و زمین بگذرید، بیرون روید ولی بیرون نتوانید رفت مگر با قدرتی ( قرآن . سوره الرحمن. آیه 33)

جن در قرآن و اسلام
 به اسامي برخي ازجن ها  اشاره مي‌ كنيم :

1 - جن خناس : اين شيطان مخفي در درون انسان راه يا فته و به وسوسه انسان مي‌پردازد و هرگاه انسان ياد خدا را مي‌ كند از انسان دور مي‌ شود خواندن سوره ناس براي دفع اين جن موثر است.(  بحارالانوار . جلد 60 ص 194)
در روايات آمده است اين شيطان مانند خون در دل انسان راه دارد ( بحارالانوار . جلد 60 ص 269 )

2 - جن رها يا (زها) : اين شيطان وقت نماز صبح  سراغ انسان آمده و بر سر او و بالشش گره مي‌ زند و به او مي‌ گويد بخواب وقت نماز نشده است و اگر بيدار نشود به صورت او بول مي‌ كند و بر گشته و دمش را مي‌جنباند و بانگ شادي بر مي‌ آورد .(محاسن جلد 1 .  صفحه  86)

3 - غول: اين جن انسان‌ ها را در صحرا‌ها و بيابان‌ ها به بيراهه مي‌ كشاند و روايت شده هرگاه تنها هستي راهنمايي انسان تنها را قبول مكن و با صداي بلند به صورت او اذان بگو آن گاه از تو دور مي‌ گردد.
در برخي روايات آمده غول وجود ندارد. ولي احمد بن عبد الله گويد در راه به چنين جني برخورد كردم كه بر روي تختي نشسته و لباسهاي خوبي پوشيده و قنديل‌هايي روشن كرده بود سوره ياسين را خواندم قنديل هايش خاموش شد و گفت: اي بنده خدا با من چه كردي ؟ ( سفینه البحار . جلد 3 . صفحه  821)
اين كه در روايات آمده غول وجود ندارد به اين معنا ست كه غول نمي‌ تواند انسان را از راه خود گمراه كند و انسان در برابر آن دست و پا بسته و مجبور نيست . اگر انسان به ياد خدا و متوسل به  14  معصوم بوده و از حدود شرع تجاوز نكند هيچ جني نمي‌تواند بر انسان ضرر بزند.

جن در قرآن و اسلام
4 - جن رباينده : اين جن برخي از انسان‌ ها را مي‌ ربايد.
از امام  صادق پرسيدند آيا جن مي‌ تواند انسان را بربايد؟
فرمود اگرانسان اين دعا را بخواند جن ها نمي‌توانند او را بربايند واين دعا ذكر خواهد شد.( بحارالانوار . جلد  92 صفحه 152 )
جنّيان گاهي اوقات وسايل شخصي انسان‌ ها را مي‌ دزدند.

5 - عيثم : اين جن اخبار را به نقاط مختلف جهان مي‌ رساند.

6 - ام الصبيان : اين جن‌ها به كودكان ضرر مي‌ زنند.

7 - آل : اين نوع جن‌ها از جنس زن بوده و به زنان باردار و نوزاد‌ها ضرر مي‌زنند و از آهن مي‌ ترسند.

8 - صالح : اين جن‌ ها انسانهايي را كه راهشان را گم كرده‌ اند به مقصد مي‌ رسانند.
در روایتی آمده است : همانا یکی از برادران جنی شما صالح نام دارد هر گاه راه را گم کردید ندا کنید " یا صالح اغثنی " یعنی : ای صالح کمکم کن . او در بیایانها می گردد هرگاه صدای گمشده را بشنود او را راهنمایی کند .  (وسایل الشیعه . جلد 11 . صفحه 443 )

9 - متكون : اين نوع جن به هر شكلي كه بخواهد مي‌ تواند متمثل باشد به جز صورت انبيا و اوصيا و اوليا ء .(  بحارالانوار . جلد 25 ص 327 )

جن در قرآن و اسلام
10 - زوبعه : به رئيس جنيان و شياطين گفته مي‌شود.

11 - زوال : اين جن در نطفه انسان‌های مخالف اهل بیت علیهم السلام شريك مي‌ شود واگر آن فرد پسر باشد لواط  كار واگر دختر باشد زنا كار خواهد بود.( کافی . جلد 5 . صفحه 549 )

12 - تمريح : روايت شده تمريح يار شيطان است و هنگام شب فعاليت خود را در بين شرق و غرب آغاز مي‌ كند (کافی جلد 8 . صفحه  232 )

13 - عارض : اين نوع جن‌ها برخي از انسان‌ها را مريض مي‌كنند.

14 - ابليس : به شيطاني گفته مي‌شود كه از رحمت خدا مايوس باشد.

15 - شيطان : به جن شرير و خبيث شيطان گويند .

16 - مارد : به جني كه سركش و خبيث‌ تر باشد مارد گويند.

17 - عفريت : به جني كه خبيث‌ تر و قدرت فوق العاده‌ اي داشته باشد عفريت گويند.

18 - عامر: اعراب قديم به جنّياني كه در ميان مردم سكونت داشتند عامر مي‌ گفتند .

19 - مذهب : جنيانی که  به اشكال مختلف مي‌ آيند به جز صورت پيامبران و امامان.

20 - دهانش : جنياني هستند كه به انواع گو ناگون ضرر مي‌ زنند.

21 - خيزب :

پيامبر اسلام فرمود: اين شيطان انسان را درحال نماز وسوسه كرده و نماز انسان را قطع مي‌ كند و براي دفع آن به خدا پنا ه برده و سه بار بر سمت راستت فوت كن.(بحارالانوار . جلد 92  .صفحه 137)

22 - هزع:

امام صادق فرمود: ابليس شيطاني دارد كه به آن هزع گفته مي‌شود بين مشرق و مغرب را در هر شب پر می کند و هنگام خواب نزد مردم رفته و باعث خوابهای پریشان می شوند. (امالی صدوق  .صفحه 146)

جن در قرآن و اسلام
23 - ولهان:

پيامبر خدا فرمود: براي وضو شيطاني است كه ولهان گفته مي‌ شود و اگربنده ای نام خدا رابه هنگام وضو بر زبان نیاورد او را دچار وسوسه مي كند.( مستدرک .جلد 1 . صفحه  323 )

24 - قفندر:

امام صادق فرمود: هر كس چهل روز درمنزلش بربط (يكي از آلات موسيقي) نواخته شود خداوند شيطاني به نام قفندر را بر او مسلط مي‌ كند كه اعضاي بدنش را برروي اعضاي مشابه صاحب خانه مي‌ گذارد وحياي او سلب مي‌ شود و نسبت به سخناني كه به ديگران مي‌ گويد و يا به او گفته مي‌ شود بي مبالات و بي خيال مي‌ گردد.(کافی جلد 5 . صفحه  537 )

25 - مره: يكي از پسران ابليس است و بدان جهت شيطان را ابو مره گويند. ( سفینه البحار ماده بلس )

26 - لاقيس: او همجنس بازي زنان را به زنان آموخت. ( سفینه البحار ماده بلس )

27 - هفاف: او در صحرا‌ها وسوسه مي‌ كند.

28 - زكتبور: او در بازار‌ها بوده و مردم را به سوگند دروغ و تعريف دروغ كالا و بيهوده گويي ترغيب مي‌ كند.

29 - بتر يا (ثبر ): او هنگام مصيبت‌ ها انسان‌ ها را وسوسه مي‌ كند تا به خود سيلي زده و يقه خود را پاره كرده و بي تابي كنند.

30 - داسم: وقتي انسان وارد حانه شد و نام خدا را ذكر نكرد ه و سلام  نگفت ، او را وسوسه مي‌ كند و بين او وخانواده‌ اش شر به پا مي‌ كند و اگر هنگام غذا خوردن نام خدا را ذكر نكند در غذاي او شريك مي‌ شود.

31 - مطرش: او صاحب اخبار دروغ است و انسان را وسوسه مي‌كند تا اخباري دروغ وضع كرده و منتشر نمايد.

32 - شیطان ردهه: جنسی از شیاطین که علی علیه السلام در نهج البلاغه از آن نام برده است .( نهج البلاغه . صفحه  298 )

33 - اعور: او انسان را به زنا تشويق مي‌ كند.
















نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
جن در قرآن و اسلام 
تناقضات قران
آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

حضرت محمد و کنیزش ماریه و آیات نازله در قرآن



محمد به ماريه علاقه شديدی داشت .چون ماريه کنيز او بود و محمد نمی توانست شب معينی را به ماريه اختصاص دهد ، گهگاه در نيمه های شب به بهانه های مختلف از خانه زنان خود بيرون می آمد و در ميآن نخلستانی که اقامتگاه ماريه بود ، بديدن ماريه می رفت .
روزی که نوبت "حفصه" دختر عمر بود ، محمد به خانه حفصه رفت . حفصه برای انجام کاری به خانه مادر خود رفته بود .
محمد کس به دنبال ماريه فرستاد و ماريه در منزل حفصه پيش محمد آمد و مدتی با او بود .
وقتی حفصه بازگشت ، حس کرد که محمد در خانه تنها نيست . بيرون منزل ماند تا ماريه از منزل خارج شد .

حفصه گريه کنان نزد محمد آمد و گفت :
" کسی را که پيش تو بود ديدم . به خدا تو به من توهين کردی که در منزل من با ماريه گذراندی . اگر من از نظر تو خوار نبودم اين چنين با من نمی کردی ."
محمد در صدد دلجوئی از حفصه برآمد و قسم يآد کرد که از آن پس ماريه بر او حرام باشد .
از حفصه نيز خواست که درباره اين مطلب با ساير زنان محمد صحبتی نکند . ولی حسادت ، حفصه را برانگيخت تا داستان را با عايشه در ميان گذارد .

حضرت محمد و کنیزش ماریه و آیات نازله در قرآن

عايشه نيز روزی به کنايه به محمد فهماند که از جريان مطلع است . همين امر موجب پيدا شدن آيه 3 از سوره تحريم در قرآن گرديد :

" هنگامی که پيغمبر با بعضی از زنان خود سخنی محرمانه گفت و همين که ديگران را از آن خبر داد و الله پيغمبر را آگاه ساخت. قسمتی از آن را با زن خود گفت و از قسمت ديگر چشم پوشيد . و وقتی آن را به زن اطلاع داد گفت چه کسی آن را به تو خبر داد گفت دانای رازدان " ( قرآن. سوره تحريم . آيه 3)

چند روزی از اين جريان گذشت . محمد از فکر ماريه غافل نمی شد . ولی قسمی که خورده بود مانع از آن بود که نيم شبی بديدن ماريه برود .

اين مشکل نيز با آيات 1 و 2 از سوره تحريم برطرف شد :

"ای پيغمبر چرا برای جلب رضايت زن های خود آنچه را که خدا بر تو حلال نموده است بر خود حرام میکنی ."
"همانا خداوند سوگندهای شما را بر شما حلال کرد و خدا صاحب اختيآر و مولای شماست . "( قرآن. سوره تحريم . آيه 1 . 2 )

به دستور الله ، محمد سوگند خود را فراموش کرد و ديدارهای نيم شبانه از ماريه را کما فی السابق از سر گرفت . پس از آنکه ماريه فرزند پسری به نام ابراهيم برای محمد آورد ، ماريه نيز به جرگه زنان عقدی محمد درآمد و خانه ای مجاور مسجد و شبی به او اختصاص داده شد.( تفسیر جلالین ) (مجمع البیان‌، امین الاسلام طبرسی‌؛، جلد 10، صفحه 56 ) ( تفسیر نورالثقلین‌، ابن جمعة الحویزی‌، جلد 5، صفحه 367، اسماعیلیان‌)















نقد زندگی تاریخی حضرت محمد 
جن در قرآن و اسلام 
تناقضات قران
آیا حضرت محمد معصوم بوده؟

مرتد شدن کاتب وحی (عبدالله بن ابی سرح)


- ماجرای مرتد شدن کاتب وحی (عبدالله بن ابی سرح) چه بوده است؟

عبدالله ابن ابی سرح که زمانی از نزدیک ترین اصحاب و محارم حضرت محمد در صدر اسلام بود و کاتب وحی بود.پس از مدتی نسبت به کیفیت نزول آیات قران و ماهیت وحی و پیغمبری حضرت محمد  تردید کرد زیرا که او چندین بار کلمات و جملات آیات نازل شده را بدلخواه خود تغییر داد و حضرت محمد نیز ان آیات تحریف شده را پذیرفت.
مرتد شدن کاتب وحی (عبدالله بن ابی سرح)

این امر شک ابی سرح را برانگیخت.سرانجام ابی سرح در مورد آیه "فتبارک الله احسن الخالقین"  (سوره مومنون.آیه14) با پیغمبر اختلاف پیدا کرد او معتقد بود که : " این آیه را من سروده ام و محمد   آنرا از من دزدیده است " (سوره انعام.آیه93)  اشاره به همین ماجراست.
 ابی سرح پس از این اختلاف از دین اسلام برگشت و حضرت محمد خون او را حلال ساخت. (تاریخ طبری.جلد 3.صفحه1187)