جن واژه ای عربی و به معنی «موجود پنهان و نادیدنی» است. سی و چهار بار نام جن در قرآن آورده شده است و هفتاد و دومین سوره قرآن به نام این موجود یعنی جن نامگذاری شده است.
|
جن در قرآن و اسلام |
جن موجودی است که از آتش آفریده شده است.
( قرآن . سوره الرحمن . آیه 15)
جن پیش از آفرینش انسان، خلق شده است.
( قرآن . سوره حجر، آیه 27)
جن دارای دو جنس نر و ماده معرفی شده است.
( قرآن . سوره الرحمن . آیه 56)
جنیان چون انسانها دسته دسته به دنیا آمده اند، تا زمان مرگ زندگی کرده و بعد به جهان آخرت خواهند رفت.
( قرآن .سروره فصلت، آیه 25)
به وجود جن بارها در قرآن اشاره شده است که برای نمونه به آیات زیر اشاره می کنیم :
- سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده گرد آمده و به صف می رفتند.
( قرآن . سروه نمل. آیه 17)
- برای خدا شریکانی از جن قرار دادند و حال آن که جن را خدا آفریده است.
( قرآن . سوره انعام، آیه 17 )
- بگو اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند، نمی توانند، هر چند که یکدیگر را یاری دهند.
( قرآن . سوره اسرا. آیه 88 )
- سخن پروردگارت بر تو مقرر شد که جهنم را ازجن و انس انباشته می کنیم.
(قرآن . سوره هود . آیه 119)
- ای گروه جنیان و آدمیان، اگر می توانید که از قطر آسمان و زمین بگذرید، بیرون روید ولی بیرون نتوانید رفت مگر با قدرتی
( قرآن . سوره الرحمن. آیه 33)
|
جن در قرآن و اسلام |
به اسامي برخي ازجن ها اشاره مي كنيم :
1 - جن خناس : اين شيطان مخفي در درون انسان راه يا فته و به وسوسه انسان ميپردازد و هرگاه انسان ياد خدا را مي كند از انسان دور مي شود خواندن سوره ناس براي دفع اين جن موثر است.
( بحارالانوار . جلد 60 ص 194)
در روايات آمده است اين شيطان مانند خون در دل انسان راه دارد
( بحارالانوار . جلد 60 ص 269 )
2 - جن رها يا (زها) : اين شيطان وقت نماز صبح سراغ انسان آمده و بر سر او و بالشش گره مي زند و به او مي گويد بخواب وقت نماز نشده است و اگر بيدار نشود به صورت او بول مي كند و بر گشته و دمش را ميجنباند و بانگ شادي بر مي آورد .
(محاسن جلد 1 . صفحه 86)
3 - غول: اين جن انسان ها را در صحراها و بيابان ها به بيراهه مي كشاند و روايت شده هرگاه تنها هستي راهنمايي انسان تنها را قبول مكن و با صداي بلند به صورت او اذان بگو آن گاه از تو دور مي گردد.
در برخي روايات آمده غول وجود ندارد
. ولي احمد بن عبد الله گويد در راه به چنين جني برخورد كردم كه بر روي تختي نشسته و لباسهاي خوبي پوشيده و قنديلهايي روشن كرده بود سوره ياسين را خواندم قنديل هايش خاموش شد و گفت: اي بنده خدا با من چه كردي ؟
( سفینه البحار . جلد 3 . صفحه 821)
اين كه در روايات آمده غول وجود ندارد به اين معنا ست كه غول نمي تواند انسان را از راه خود گمراه كند و انسان در برابر آن دست و پا بسته و مجبور نيست
. اگر انسان به ياد خدا و متوسل به
14 معصوم بوده و از حدود شرع تجاوز نكند هيچ جني نميتواند بر انسان ضرر بزند.
|
جن در قرآن و اسلام |
4 - جن رباينده : اين جن برخي از انسان ها را مي ربايد.
از امام صادق پرسيدند آيا جن مي تواند انسان را بربايد؟
فرمود اگرانسان اين دعا را بخواند جن ها نميتوانند او را بربايند واين دعا ذكر خواهد شد.
( بحارالانوار . جلد 92 صفحه 152 )
جنّيان گاهي اوقات وسايل شخصي انسان ها را مي دزدند.
5 - عيثم : اين جن اخبار را به نقاط مختلف جهان مي رساند.
6 - ام الصبيان : اين جنها به كودكان ضرر مي زنند.
7 - آل : اين نوع جنها از جنس زن بوده و به زنان باردار و نوزادها ضرر ميزنند و از آهن مي ترسند.
8 - صالح : اين جن ها انسانهايي را كه راهشان را گم كرده اند به مقصد مي رسانند
.
در روایتی آمده است : همانا یکی از برادران جنی شما صالح نام دارد هر گاه راه را گم کردید ندا کنید " یا صالح اغثنی " یعنی : ای صالح کمکم کن . او در بیایانها می گردد هرگاه صدای گمشده را بشنود او را راهنمایی کند .
(وسایل الشیعه . جلد 11 . صفحه 443 )
9 - متكون : اين نوع جن به هر شكلي كه بخواهد مي تواند متمثل باشد به جز صورت انبيا و اوصيا و اوليا ء .
( بحارالانوار . جلد 25 ص 327 )
|
جن در قرآن و اسلام |
10 - زوبعه : به رئيس جنيان و شياطين گفته ميشود.
11 - زوال : اين جن در نطفه انسانهای مخالف اهل بیت علیهم السلام شريك مي شود واگر آن فرد پسر باشد لواط كار واگر دختر باشد زنا كار خواهد بود.
( کافی . جلد 5 . صفحه 549 )
12 - تمريح : روايت شده تمريح يار شيطان است و هنگام شب فعاليت خود را در بين شرق و غرب آغاز مي كند
(کافی جلد 8 . صفحه 232 )
13 - عارض : اين نوع جنها برخي از انسانها را مريض ميكنند.
14 - ابليس : به شيطاني گفته ميشود كه از رحمت خدا مايوس باشد.
15 - شيطان : به جن شرير و خبيث شيطان گويند .
16 - مارد : به جني كه سركش و خبيث تر باشد مارد گويند.
17 - عفريت : به جني كه خبيث تر و قدرت فوق العاده اي داشته باشد عفريت گويند
.
18 - عامر: اعراب قديم به جنّياني كه در ميان مردم سكونت داشتند عامر مي گفتند .
19 - مذهب : جنيانی که به اشكال مختلف مي آيند به جز صورت پيامبران و امامان.
20 - دهانش : جنياني هستند كه به انواع گو ناگون ضرر مي زنند.
21 - خيزب :
پيامبر اسلام فرمود: اين شيطان انسان را درحال نماز وسوسه كرده و نماز انسان را قطع مي كند و براي دفع آن به خدا پنا ه برده و سه بار بر سمت راستت فوت كن.
(بحارالانوار . جلد 92 .صفحه 137)
22 - هزع:
امام صادق فرمود: ابليس شيطاني دارد كه به آن هزع گفته ميشود بين مشرق و مغرب را در هر شب پر می کند و هنگام خواب نزد مردم رفته و باعث خوابهای پریشان می شوند
. (امالی صدوق .صفحه 146)
|
جن در قرآن و اسلام |
23 - ولهان:
پيامبر خدا فرمود: براي وضو شيطاني است كه ولهان گفته مي شود و اگربنده ای نام خدا رابه هنگام وضو بر زبان نیاورد او را دچار وسوسه مي كند.
( مستدرک .جلد 1 . صفحه 323 )
24 - قفندر:
امام صادق فرمود: هر كس چهل روز درمنزلش بربط (يكي از آلات موسيقي) نواخته شود خداوند شيطاني به نام قفندر را بر او مسلط مي كند كه اعضاي بدنش را برروي اعضاي مشابه صاحب خانه مي گذارد وحياي او سلب مي شود و نسبت به سخناني كه به ديگران مي گويد و يا به او گفته مي شود بي مبالات و بي خيال مي گردد.
(کافی جلد 5 . صفحه 537 )
25 - مره: يكي از پسران ابليس است و بدان جهت شيطان را ابو مره گويند.
( سفینه البحار ماده بلس )
26 - لاقيس: او همجنس بازي زنان را به زنان آموخت
. ( سفینه البحار ماده بلس )
27 - هفاف: او در صحراها وسوسه مي كند.
28 - زكتبور: او در بازارها بوده و مردم را به سوگند دروغ و تعريف دروغ كالا و بيهوده گويي ترغيب مي كند.
29 - بتر يا (ثبر ): او هنگام مصيبت ها انسان ها را وسوسه مي كند تا به خود سيلي زده و يقه خود را پاره كرده و بي تابي كنند.
30 - داسم: وقتي انسان وارد حانه شد و نام خدا را ذكر نكرد ه و سلام نگفت ، او را وسوسه مي كند و بين او وخانواده اش شر به پا مي كند و اگر هنگام غذا خوردن نام خدا را ذكر نكند در غذاي او شريك مي شود.
31 - مطرش: او صاحب اخبار دروغ است و انسان را وسوسه ميكند تا اخباري دروغ وضع كرده و منتشر نمايد.
32 - شیطان ردهه: جنسی از شیاطین که علی علیه السلام در نهج البلاغه از آن نام برده است .
( نهج البلاغه . صفحه 298 )
33 - اعور: او انسان را به زنا تشويق مي كند.
- نقد زندگی تاریخی حضرت محمد
- جن در قرآن و اسلام
- تناقضات قران
- آیا حضرت محمد معصوم بوده؟