مورخین اسلامی بر این عقیده اند که خط حجازی را اعراب از مردم حیره و انبار گرفته اند.
خط حجازی دو نوع دارد:
- نسخ اولیه: که در نامه نگاری و برای نوشته های عادی استفاده میشد.
- خط کوفی: که از نوع سریانی گرفته شده است که برای نوشته های مهم و رسمی به کار می رفت.
پس از زمانی خط کوفی از صورت سادگی بیرون آمد و دارای قواعد و موازین معینی شد، بطوریکه از آثار باقیمانده و قرآن های نوشته شده آن دوران این تکامل را میتوان مشاهده نمود.
به طور کلی قرآن هایی که از سده های اولیه باقی مانده به خط کوفی نوشته شده است و این موضوع تا قرن پنجم هجری ادامه داشته است.
خط کوفی قابلیت استفاده در امور تزئینی را دارا بود و خطاطان می توانستند براحتی آن را به هر شکل با مقاصد و نظریات خویش منطبق سازند و پس از آنکه کاربردش را در نگارش متن قرآن از دست داد بیشتر برای کتیبههای تزئینی در بناها یا بر روی اشیاء مختلف گرفت.
- خط ریحان
شاهزاده بایسنقر میرزا در اویل سده نهم هجری قرآن بزرگ و زیبایی را به خط محقق نوشت.
![]() |
خطوط نگارش قرآن |
- خط نسخ
این خط رفته رفته برای کتابت قرآن جای خطوط دیگر نظیر کوفی یا محقق را گرفت و از سده پنجم هجری اغلب قرآن ها با این خط نگارش یافت و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که در کتابت قرآن اغلب از این خط استفاده شده است.
ایرانیان شیوه ویژه خود را در نسخ دارند و میرزا احمد نیریزی (۱۰۸۷-۱۱۵۵ قمری) از بزرگترین خوشنویسان نسخ نویس بوده است.
- خط ثلث
از خط ثلث اغلب در نگارش کتیبههای مختلف در بنا ها یا در کتیبههای سرسورهها استفاده میشود و در قرن های مختلف از این خط زیبا در نگارش کتیبههای اسلامی در اماکن مقدسه و مذهبی و کاشی کاریها به کار رفته است و در کتابت متن قرآن نمونههای زیادی از این خط در دست نیست.
خطاطان زیادی در نگارش این خط کوشش کرده اند که بعضی از آن ها عبارتند از: یاقوت مستعصمی، عبدالله صیرفی، ابراهیم بن شاهرخ، اسدالله کرمانی، علیرضا عباسی
- خط سبحان
با توجه به نوآوری های خود جلوه ی جدیدی از هنر خوشنویسی اسلامی را به نمایش گذاشته است ، خط سبحان ریشه ای کوفی و اقلام سته را دارا می باشد و در خوانایی و ساده نویسی تقریبا مشابه با خط نسخ است.
این خط در چند شیوه ارائه شده که هر یک از این شیوه ها کاربردی خاصی را دارا می باشد به طور مثال شیوه شکسته ، شیوه کتابت ، شیوه کتیبه نویسی.از خط سبحان به دليل ظرفيت های مناسب برای کتابت قرآن ؛کتيبه نويسی و توليد آثار هنری نقاشی خط و طراحی گرافيکی استفاده می کنند.
اين خط قابليت نوشتن فارسی و عربی را دارد. اين خط باتوجه به تنوع حروف به چند شيوه ی مختلف تقسيم شده است، نوع کاربردی خط سبحان در قامت خطی خود کوتاه تر از نوع کتیبه نویسی می باشد همین ویژگی نیز در خط ثلث و خط نسخ قابل مشاهده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
-------------------
وبلاگ نقد قرآن در فیس بوک :
www.facebook.com/alcorana.blogspot